Word wie je bent. Word leerkracht lichamelijke opvoeding.
“Lichamelijke opvoeding geven, dat is zoals spelletjes uitleggen in de jeugdbeweging”
Lang hoeft Inez Mertens niet te twijfelen over wat ze aantrekt om naar het werk te gaan: sportkledij. “Ik probeer vaak mee te doen tijdens mijn lessen”, glimlacht de leerkracht L.O. “Maar dat is niet altijd haalbaar. Het is tenslotte de bedoeling dat je kijkt naar wat je leerlingen doen en dat je bijstuurt. Zo worden ze beter in een sport.” Al behoort jongeren enthousiasmeren om meer te bewegen ook tot haar takenpakket. Net als hun zelfvertrouwen boosten én een tweede vak geven.
Wie is Inez Mertens?
Beroep: leerkracht lichamelijke opvoeding 1e graad
Werkgever: Middenschool Sint-Rembert Torhout
Diploma: bachelor in het secundair onderwijs - LO en bewegingsrecreatie
Welke eigenschappen moet je hebben om leerkracht L.O. te worden?
“Je moet natuurlijk sportief zijn. Maar niet per se héél sportief. Het is vooral belangrijk dat je alle sporten wil proberen”, gelooft Inez. Zelf heeft ze altijd wel graag gesport, maar een vaste hobby die ze op hoog niveau beoefende had ze nooit. Inez koos vooral voor L.O. omwille van het contact met jongeren. “Vroeger zat ik in de KSA. Dat is eigenlijk een beetje een voorbereiding op leerkracht L.O. zijn. Sta je graag voor een groep jongeren om spelletjes uit te leggen, zoals in de jeugdbeweging, dan is dit eigenlijk een logische beroepskeuze. Als leerkracht lichamelijke opvoeding doe je namelijk hetzelfde: de ene oefening na de andere uitleggen op een enthousiaste manier.”
Heb je als leerkracht lichamelijke opvoeding veel variatie in je job?
“Zelfs al geef je enkel sport, dan nog zit er veel variatie in”, vindt Inez. “Soms geef ik gymnastiek, soms balsporten, dan weer zwemmen. Afhankelijk van de les die ik geef, sta ik ook vaak in een andere zaal.” Omdat de regels van iedere sport anders zijn, kruipt er zeker ook voorbereiding in een les lichamelijke opvoeding. Vooral omdat je oefeningen moet kunnen geven die aangepast zijn aan de verschillende niveaus van de leerlingen.
“Leerlingen die moeite hebben om op te letten in de klas kunnen in de les L.O. net erg enthousiast zijn. Zij worden dan wél voorbeeldleerlingen”
“Op het einde van elk trimester zijn er klassenraden en als leerkracht L.O. word ik daar ook verwacht. Ik kan namelijk aangeven hoe leerlingen zijn tijdens praktijkvakken, zoals lichamelijke opvoeding. Leerlingen die in de klas vaak moeite hebben om op te letten, kunnen in de les L.O. net heel enthousiast zijn. Zij worden dan wél voorbeeldleerlingen.”
Naast L.O. geeft Inez ook natuurwetenschappen. “Als je voor leerkracht L.O. studeert, kies je sowieso twee onderwijsvakken. Ik koos naast lichamelijke opvoeding voor biologie, maar ook bewegingsrecreatie, Engels, Frans of Nederlands kunnen perfect. Niet in elke school is het een must om als leerkracht L.O. een tweede vak te geven, maar omdat onze school, Sint-Rembert, zo groot is en er veel aanbod is, wordt dat wel gevraagd. Ik vind het alleszins een leuke combinatie.”
Wat is de grootste uitdaging voor een leerkracht L.O.?
“Er kunnen altijd situaties voorvallen waarbij je niet goed weet hoe je ermee om moet gaan. Zeker als beginnende leerkracht. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld hun enkel omslaan of flauwvallen. Of ze worden altijd als laatste gekozen bij het verdelen van de groep. Ik probeer daarop in te spelen door ook eens de jongens en de meisjes samen in een team te plaatsen. Maar doorgaans is het contact met de leerlingen heel fijn. Als je voelt dat ze er zin in hebben, is dat heel leuk. Daarom heb ik ook altijd zin om naar het werk te vertrekken.”
Ook leerkracht L.O. worden?
Wil je net als Inez leerkracht lichamelijke opvoeding worden? Of een ander vak geven? Of iets anders doen met sport? Bekijk dan zeker deze opleidingen van VIVES.
Ontdek al onze opleidingen
6 studiegebieden, 160 bachelors en 30 graduaten, postgraduaten, microdegrees, studiedagen, navormingen ... Ontdek ze allemaal.