Word wie je bent. Word leerkracht kleuteronderwijs.
BEKIJK HET INTERVIEW MET LOUISE 👇
“De kleuterklas is zoveel méér dan spelen”
Hoe je een bende energieke kleuters in het gareel houdt? “Door zelf héél enthousiast te zijn”, verklapt Louise Desender. Als peuterjuf brengt ze haar werkdagen zingend, op haar ukelele tokkelend en spelend door, tussen 13 deugnieten. “Maar vergis je niet, de peuter- en kleuterklas is veel meer dan opvang voorzien en spelen. Je staat daar wel degelijk als leerkracht, om de kinderen zoveel mogelijk bij te brengen.”
Wie is Louise Desender?
Functie: leerkracht kleuteronderwijs
Werkgever: VBS De Schatkist
Diploma: educatieve bachelor kleuteronderwijs
Hoe ziet de werkdag van een leerkracht kleuteronderwijs eruit?
“Er gebeurt elke dag zo veel dat geen enkele dag hetzelfde is”, lacht Louise Desender. “Sommige zaken keren natuurlijk terug. Dat de dag amper gestart is of iemand al een natte broek heeft bijvoorbeeld. Of een kindje dat valt op de speelplaats, of ruzie in de speelhoek. Omgekeerd maken we ook heel bijzondere momenten mee in de kleuterklas. Wanneer iemand grote broer of grote zus is geworden, bijvoorbeeld.”
“Ik hoor vaak dat we vooral spelen in de kleuterklas. Dat is ook wel zo, we spelen veel. Maar achter elk spelletje zit een doel. Wij leren spelenderwijs. Er gebeurt van alles waarover je kan leren. Soms is dat iets eenmaligs, soms werken we in thema’s waarbij we twee weken lang hetzelfde onderwerp behandelen. Toen er dit jaar verschillende een broertje of zusje kregen, werd ‘de baby’ een vanzelfsprekend thema. Een wiskundig leerdoel als 'ordenen' kan je dan bijvoorbeeld toepassen door foto's te laten rangschikken van klein naar groot: van baby tot waar de kindjes nu zitten. Zo zien ze: wij waren klein en nu zijn we groot.”
“Elke week maak ik ook een blog, zodat de ouders kunnen lezen wat de kinderen in de klas gedaan hebben. Ik communiceer ook met ze per mail en aan de poort kunnen ze me altijd aanspreken. Als de peuters of kleuters zien dat je een goede band hebt met hun ouders, zullen ze zich trouwens gemakkelijker openstellen naar hun leerkracht.”
Wat breng je de kinderen nog meer bij als leerkracht kleuteronderwijs?
“We werken ook muzisch in de klas. Dat is knutselen, maar met het doel om zelf keuzes te durven maken, ongeacht wat een ander kiest.” Dat is zeker belangrijk in de peuterklas van Louise. In haar klas zitten kindjes van 2,5 tot 3 jaar, waar ze de periode tussen de crèche en de eerste kleuterklas overbruggen. “In de peuterklas werken we vooral aan zelfstandigheid, zodat de kindjes klaar zijn om in de kleuterklas nog meer te leren en nog meer leerdoelen te bereiken.”
“Kinderen kunnen echt véél na de kleuterschool. Ze komen binnen als kleine wezentjes op de grote school. Dan is het belangrijk om ze ineens te omarmen, zodat hun welbevinden goed is en ze betrokken raken bij de activiteiten. Het is zo dat ze tot leren komen. Zoals zelfstandig leren zijn. Eerst kunnen ze hun jas nog niet aandoen. Wij leren dat samen. Ook hun schoenen aan- en uitdoen, hun boekentas leegmaken en op de juiste plaats zetten, zelf naar het toilet gaan, andere kleertjes aandoen. We leren ze de kleuren, verrijken hun woordenschat …”
De kleuters zijn superenthousiast, ze kijken naar je op … Het is gewoon fijn om bij de kleintjes te staan.
Waarom is het leuk om leerkracht kleuteronderwijs te zijn?
“Die kleine kinderen hebben zoveel verhalen te vertellen! Over thuis vertellen ze soms zaken waarvan de ouders vast niet weten dat ze die aan het vertellen zijn. Ze zijn superenthousiast, ze kijken naar je op … Het is gewoon fijn om bij die kleintjes te staan. Op het einde van de dag ben ik al eens moe. Maar de ochtend erna zit ik altijd weer vol nieuwe energie om de dag te starten.”
Ook leerkracht worden?
Wil je net als Louise leerkracht worden? Bekijk dan zeker eens deze VIVES-opleidingen.
Ontdek al onze opleidingen
6 studiegebieden, 160 bachelors en 30 graduaten, postgraduaten, microdegrees, studiedagen, navormingen ... Ontdek ze allemaal.