Word wie je bent. Word hotelmanager.
“Ik begon aan de receptie van Radisson Blu Brugge. Nog geen vijf jaar later werd ik er hotelmanager”
“Ik zie me een beetje als de motor van het hotel. Ik zorg ervoor dat alles vlot draait en dat alle departementen goed samenwerken”, vat Aster Baert haar job samen. De gasten én de medewerkers 24/7 gelukkig houden, dat is een uitdaging, maar het geeft haar wel tonnen voldoening. “Ik kom elke dag met veel plezier naar het werk, omdat hier zo’n funfactor hangt.”
Wie is Aster Baert?
Functie: hotelmanager
Werkgever: Radisson Blu Brugge
Diploma: bachelor hotelmanagement
LinkedIn-profiel van Aster
Hoe ziet de dag van een hotelmanager eruit?
“Iedere ochtend ga ik bij elk personeelslid langs om goedemorgen te zeggen”, vertelt Aster. Haar team is groter dan je zou vermoeden: de receptionisten, de technische ploeg, de mensen van sales en marketing en meetings en events, het keukenteam, het reservations department ... allemaal rapporteren ze aan haar. “Daarna drink ik een koffie in de bar. Zo kan ik me volledig onderdompelen in de sfeer die er die morgen hangt. Is er een stressy vibe, of is het een goede, zonnige ochtend? Vaak voorspelt dat of het een hele drukke dag zal worden, of dat het zal meevallen.”
Sowieso weet Aster nooit op voorhand wat er op haar zal afkomen. “Mijn job is erg gevarieerd. Ik start de dag met een to-dolijst, maar op het einde van de dag heb ik er vaak maar één iets van afgewerkt. Al tijdens mijn ronde vraagt iedereen wel iets, zoals een bestelling plaatsen, een foutje in een loonbrief of een adresaanpassing. Nog voor ik aan mijn koffie ben begonnen, heb ik dus al volledig nieuwe to do's.”
Hoe word je hotelmanager?
Niet van de ene dag op de andere, benadrukt Aster. “Ik ben gestart als receptionist. Daarna nam ik de group reservations erbij, nadien meetings en events, dan sales.” Amper vier maanden nadat ze junior salesverantwoordelijke was geworden, moest het hotel sluiten door corona. “Toen de deuren uiteindelijk weer open mochten, was er nood aan iemand die het hotel door en door kende en het reilen en zeilen weer op orde kon krijgen. Dus ben ik teruggekomen als operations manager, om een nieuw team te zoeken en de passie die ik voel voor het hotel aan dat team over te dragen.”
Mijn job is supergevarieerd. Er gebeurt ook zoveel in een hotel. En ja, er komt al eens iemand klagen, maar met het team dat ik vandaag heb, lossen we dat altijd wel op
Wat is de grootste uitdaging voor een hotelmanager?
“Je personeel blijven motiveren en tevreden houden. De vibe tussen collega’s is zo belangrijk. Ik kom elke dag met veel plezier naar het werk omdat ik weet dat hier zo’n funfactor hangt. Ik probeer die er zelf ook zo goed mogelijk in te krijgen. En zelfs al komt er al eens iemand klagen, met het team dat ik vandaag heb, lossen we dat altijd weer op. Zonder mijn fantastische team weet ik niet of ik het zou volhouden.”
Dat Aster in het verleden op veel afdelingen heeft gewerkt, helpt haar enorm. “Ik vind dat belangrijk voor een hotelverantwoordelijke. Als de afwasser morgen zijn been breekt, moet je zijn plaats kunnen innemen. Je moet weten hoe je incheckt, een cocktail maakt en ontbijt serveert. Boven mijn bureau hangen alle videobeelden. Niet om big brother te spelen, maar omdat je anders niet weet wat er boven gebeurt. Als ik nu zie dat er een lange rij aan de receptie staat, spring ik recht om te helpen.”
Ook hotelmanager worden?
Wil je net als Astrid hotelmanager worden? Bekijk dan zeker eens deze VIVES-opleidingen.
Ontdek al onze opleidingen
6 studiegebieden, 160 bachelors en 30 graduaten, postgraduaten, microdegrees, studiedagen, navormingen ... Ontdek ze allemaal.