Circuitboard van een playstation
Bachelor Elektronica-ICT, afstudeerrichting elektronica

Game & Entertainment Technology

Bachelor in de elektronica-ICT, afstudeerrichting elektronica, specialisatie Game & Entertainment Technology aan VIVES Noord

Bedenk en ontwikkel consoles, controllers en andere hardware voor gaming, esports en entertainment. Opleiding voor wie van gamen en technologie houdt.

Game & Entertainment Technology studeren
Student game en entertainment technology met zelf ontwikkeld spel

Je ontwikkelt geen games, wel de hardware en software om ze mee te spelen. Denk: een racestuur en simulator voor esporters of een VR-loopband voor een shooting game. Of je trekt naar de entertainmentsector, waar je licht- en geluidsinstallaties realiseert.

  • Ontwikkel devices zoals gameconsoles.
  • Regel de technische binnenkant: leer elektronische systemen programmeren en monteren met printplaten.
  • Leer prototypes en elektronica maken met de vakken productdesign, lasercutten en 3D-printen.
  • Speciale aandacht voor AI en extended reality (VR, AR en MR).
  • Technologie verovert ook ons entertainment. Misschien ontwikkel jij een interactieve lichtshow op Tomorrowland of een rijdende tribune voor een musical.

3 redenen om Game & Entertainment Technology te studeren bij VIVES

Zoals steeds bij VIVES: kleine klasgroepen en persoonlijke begeleiding. Elke opleiding verkent ook de mogelijkheden van AI en emerging technologies in jouw vakdomein. Dat gebeurt in samenwerking met The Flax, ons eigen House of AI. Zo ben je 100% voorbereid op de toekomst.

Game Experience Room

Onze game room: leren tijdens de lessen, gamen in je pauzes. Je vindt er bestaande racesimulatoren en spelconsoles, maar ook hardware die jij en je klasgenoten zelf ontwikkelden.

Projectwerk

Vier semesters lang werk je één dag per week aan groepsprojecten. Scripts programmeren, netwerken opzetten en sensoren implementeren: dat leer je het best al doende.

Aangepast programma op basis van je voorkennis

Geen elektronicakennis? De eerste 6 weken volg je een introductie tot elektronica. Wel al voorkennis? In die 6 weken pas je die skills toe in je eerste project.

Kom langs op onze infomomenten

Tijdens onze infomomenten ontdek je onze opleidingen in hun territorium, de VIVES campussen. Je kan er lessen en rondleidingen volgen, cursussen inkijken, ... Kom af en vraag ons de oren van het lijf.

2 elektronische werken aan een ciircuitboard van een game console.

Jouw stage, dat is leren in de praktijk.

Tijdens je opleiding Game & Entertainment Technology loop je 30 dagen stage in je laatste jaar. In je stagebedrijf werk je ook 60 dagen aan je bachelorproef.

Deze opleiding is gloednieuw, dus er zijn nog geen oud-studenten die kunnen getuigen over hun stage-ervaring. Wat we je sowieso kunnen beloven: je draait mee in een bedrijf dat gameconsoles ontwikkelt, een entertainmentbedrijf of een elektronicabedrijf gespecialiseerd in audiovisuele effecten. Je krijgt je eigen verantwoordelijkheden en werkt als volwaardig teamlid mee aan projecten voor de gaming- en entertainmentsector.

Programma

 

Fase 1

Fase 1

Goede gaming hardware vraagt om een basiskennis van elektrotechniek, elektronica, programmeren en PCB-design. Je leert uit welke elektronische componenten een device is opgebouwd en hoe die via netwerken met elkaar communiceren. In het tweede semester werk je één dag per week aan je eerste groepsproject. Je doet inspiratie op tijdens gamebeurs Game Force.

Al eens een cursus inkijken?

Bij een nagelnieuwe opleiding horen ook nagelnieuwe cursussen. Daar werken onze docenten nu aan. Van zodra ze iets kunnen tonen, vind je ze hier.

Vak

Stp

Hardware Engineer

 

Introduction to Electronics

6

Electronics

5

Prototyping & PCB Design

6

Digital Technology & Microcontrollers

6

 

 

Game & Entertainment Technology

 

Introduction to Game Tech

3

Retro Gaming

3

Introduction to Networks

4

 

 

Software Engineer

 

Web Essentials

5

Introduction to Programming

5

Object-Oriented Programming

5

 

 

Personal Development & Project Experience

 

Applied Maths

4

Process Design

3

Project Experience 1.2

6

 

 

Totaal

61

Fase 2

Fase 2

Je verfijnt al doende je vaardigheden in programmeren, ontwerpen en concepten realiseren. Je test ook uit wat je maakt. Extended reality en artificiële intelligentie vormen een extra dimensie op de basiskennis over hard- en software die je vorig jaar opdeed. Dit jaar werk je in beide semesters één dag per week aan projecten, en je bezoekt meerdere bedrijven tijdens de bedrijfsbezoekenweek.

Vak

Stp

Hardware Engineer

 

Digital Technology Advanced

3

IoT Devices

4

Electronics Advanced

6

PCB & Product Design

3

 

 

Game & Entertainment Technology

 

Game Tech

6

Extended Reality

3

Entertainment Technology

5

 

 

Network & System Admin

 

Linux Essentials

3

 

 

Software Engineer

 

Python Programming

4

 

 

Artificial Intelligence

 

AI Fundamentals

3

 

 

Personal Development & Project Experience

 

Strong Sustainability

3

Project Experience 2.1

6

Project Experience 2.2

6

Ethics in Technology

3

 

 

Totaal

58

Fase 3

Fase 3

Je krijgt de laatste verdiepende vakken en focust daarna helemaal op de praktijk: projectwerk, je stage en je bachelorproef. Je organiseert met je medestudenten ook een eigen LAN-party. Je denkt ondertussen na waar je volgend jaar gaat werken. Vind je je werkgever op ons netwerkevenement? Of teken je net als een groot deel van onze studenten een contract bij je stagebedrijf?

Vak

Stp

Hardware Engineer

 

Digital Signal Processing

4

Digital System Design

3

IoT Systems

4

 

 

Game & Entertainment Technology

 

Game Tech Advanced

4

Gaming Network Technology

4

Digital Control Systems

3

 

 

Personal Development & Project Experience

 

Emerging Technologies ++

3

Project Experience 3.1

6

Internship

10

Bachelor’s Thesis

20

 

 

Totaal

61

Fase 1

Goede gaming hardware vraagt om een basiskennis van elektrotechniek, elektronica, programmeren en PCB-design. Je leert uit welke elektronische componenten een device is opgebouwd en hoe die via netwerken met elkaar communiceren. In het tweede semester werk je één dag per week aan je eerste groepsproject. Je doet inspiratie op tijdens gamebeurs Game Force.

Al eens een cursus inkijken?

Bij een nagelnieuwe opleiding horen ook nagelnieuwe cursussen. Daar werken onze docenten nu aan. Van zodra ze iets kunnen tonen, vind je ze hier.

Vak

Stp

Hardware Engineer

 

Introduction to Electronics

6

Electronics

5

Prototyping & PCB Design

6

Digital Technology & Microcontrollers

6

 

 

Game & Entertainment Technology

 

Introduction to Game Tech

3

Retro Gaming

3

Introduction to Networks

4

 

 

Software Engineer

 

Web Essentials

5

Introduction to Programming

5

Object-Oriented Programming

5

 

 

Personal Development & Project Experience

 

Applied Maths

4

Process Design

3

Project Experience 1.2

6

 

 

Totaal

61

Wat na je studies?
Student game & entertainment technology

Verder studeren

Student game & entertainment technology

Aan de slag

  • hardware engineer
  • hardware designer
  • technicus podiumtechnieken
  • technicus in entertainmentbedrijf
  • installatie- en onderhoudstechnicus

Meer weten?

Heb je nog vragen over je opleiding? We lijsten nog even alles op. Vooral praktische vragen? Neem dan zeker contact op.

Stel een vraag

Ongetwijfeld zit je nog met vragen. Vuur ze zeker af. Het opleidingshoofd en de studietrajectbegeleider staan voor je klaar.

Je studie in een oogopslag

Studiegebied

Opleidingstype

Studiewijze

Studieroute

Aantal studiepunten

Startmomenten

Toelatingsvoorwaarden

Onderwijstaal

Brochures