Om een doordachte studiekeuze in het hoger onderwijs te maken, is kennis nodig: over het hoger onderwijs, het studieaanbod, de beroepen- en arbeidswereld, inzicht in zichzelf. Moedig je kind aan zichzelf de juiste vragen te stellen: wie ben ik? Wat zijn mijn interesses? Welke talenten heb ik? Welke waarden stel ik voorop? Wat vind ik belangrijk? Wat kenmerkt me? Bronnen die ze kunnen raadplegen om een realistisch zelfbeeld te krijgen, zijn familie, vrienden, kennissen, maar leerkrachten. Deze mensen kunnen hun vraag 'Waar denk jij dat ik goed in ben?' beantwoorden. En belangrijk om te onthouden: het is geen ramp als de studie je kind niet blijkt te liggen. In principe kan je een volledig jaar voor niets slagen en alsnog je studie afmaken. Missen is menselijk en deel van het proces. Gebruik de Onderwijskiezer om het Vlaamse onderwijslandschap te verkennen. Vanuit de overheid bundelt deze website heel wat informatie rond studiekeuze.
Voor het maken van een studiekeuze kan je online zelftests doen om interessevelden, vaardigheden, persoonlijkheid en studievaardigheden in kaart te brengen. Tools hiervoor zijn:
-
Columbus, de exploratietool om het studiekeuzeproces te versterken: https://columbus.onderwijskiezer.be/
-
beroepskennistesten en persoonlijkheidstesten: https://www.vdab.be/tests
-
Tests die resulteren in een lijst met opleidingen uit het hoger onderwijs die aansluiten bij de interesses, methode en motivatie van de leerling:
-
de I-Prefer-test (belangstellingen)
-
de I-Study-test (studiemethode en studiemotivatie)
-
De niet-bindende instaptoets voor de lerarenopleidingen geeft een duidelijk beeld van kennis en talenten.
-
Over het aanbod van de zes studiegebieden van VIVES vind je een uitgebreid overzicht op onze opleidingsaanbod
-
Heb je vragen? Neem contact op met onze studie- en trajectbegeleiders.
We bezorgen je graag meer informatie over de opleidingen waarin jouw studiekiezer geïnteresseerd is. Ontvang je graag een brochure op papier, dan zorgen we daar voor.