Je account heb je nodig om in te loggen op de verschillende online omgevingen die in VIVES worden gebruikt. Je kan je account ook beheren.

Praktische informatie

Nadat je je account geactiveerd hebt, heb je toegang tot heel wat omgevingen die in VIVES gebruikt worden (zoals Toledo, VIVES webmail en KU Loket). Je account beschermen is dus heel belangrijk! Je kan je account ook beheren indien je je wachtwoord vergeten bent of je je wachtwoord wil wijzigen.

Je gebruikersnummer of je account begint meestal met de letter r (soms ook s of m), gevolgd door een combinatie van zeven cijfers, bv. r0011111).

Belangrijk om weten: je account blijft geldig zolang je ingeschreven bent als student in VIVES. Wanneer je uitschrijft of afstudeert wordt deze account stopgezet op basis van de volgende regeling:

  • studenten die hun opleiding stopzetten: zeven dagen na de officiële stopzetting wordt je account afgesloten;
  • studenten die zich niet terug inschrijven na einde academiejaar (bv. na afstuderen of stopzetting studies): je account blijft actief tot 31 oktober.

Multifactor Authenticatie (MFA) - KU Leuven authenticator

Met Authenticator voegen we een tweede controle toe op de toegang tot je toestellen en gegevens. We combineren de eerste factor ("iets dat je weet" zoals je wachtwoord) met een tweede factor ("iets dat je hebt of jou identificeert, zoals een smartphone"), hierdoor kunnen we spreken van multifactor-authenticatie. Inloggen met KU Leuven Authenticator is veiliger dan alleen met gebruikersnaam/wachtwoord. Bijgevolg is de multifactor authenticatie verplicht. 

Nieuwe smartphone of problemen met MFA? Let op dat je je toegang tot je account niet verliest & maak een resetcode aan

  1. Meld je aan op de registratie-pagina met je bestaande KU Leuven Athenticator-app (van het oude toestel wellicht). 
  2. Installeer de app op je nieuwe smartphone.
  3. Koppel je bestande KU Leuven account met je nieuwe smartphone.
  4. Indien je je oude smartphone niet meer gebruikt, kan je deze registratie best verwijderen.

Huidige smartphone kwijt of geen toegang meer tot MFA-app?

Help en training

Indien je je wachtwoord wil wijzigen, of je bent je wachtwoord vergeten, dan kan je hiervoor terecht op de accountpagina van de associatie:

Problemen en vragen?

Ervaar je nog een probleem of heb je nog een specifieke vraag, ga dan even naar de Servicedesk.