Er zijn twee manieren waarop je voor je studies verbinding kan maken met de campus. De Virtual Desktop Infrastructure (VDI) en Virtual Particular Network (VPN) zijn manieren om virtueel verbinding te maken met de campus. 

Praktische informatie

Virtual Desktop Infrastructure (VDI)

Met de VDI kan je op je computer een virtuele Windows-omgeving opladen. Met die virtuele omgeving heb je dan ook toegang tot je documenten op de server, maar ook tot bepaalde toepassingen die centraal geïnstalleerd werden, zoals Microsoft 365. Werk je met een Mac, dan kan je op die manier op een Windows-omgeving werken en zo alle functionaliteiten van de Office-toepassingen gebruiken.

Aanmelden doe je als volgt.

  • Klik op de knop VDI.
  • Log in met je VIVES-gebruikersnaam (r-nummer) en wachtwoord.
  • er wordt gevraagd om de Citrix Workspace App (vroegere naam: Citrix Receiver) te detecteren. Indien die niet gevonden wordt op je pc, dan zal je gevraagd worden om die te installeren.
  • wanneer dit gebeurt, kun je de VDI openen door op Citrix Storefront te klikken op één van de blauwe computerschermen waarop Office 2019 of Office 365 vermeld staat.
  • daarna opent een nieuw venster waarop je VIVES-bureaublad wordt geopend. Je hebt nu toegang tot jouw VIVES-omgeving (Windows) en toepassingen zoals Office 2019 of Office 365.

Tip: kies bij Citrix Storefront voor de Office 365-knop omdat updates automatisch in de versie van Office 365 zitten.

Virtual Particular Network (VPN)

In heel specifieke situaties kan het zijn dat je gebruik moet maken van de VPN om verbinding te maken met de campus. Als dit het geval is, dan zal je hierover vanuit je opleiding over geïnformeerd worden. 

Hoe je hiermee aan de slag gaat, vind je beschreven in volgende quickstarter:

Quickstarter_VPN verbinding maken_student >

Help en training

Binnenkort vind je hier een quickstarter voor de VDI en een quickstarter voor de VPI.

Problemen en vragen?

Ervaar je nog een probleem of heb je nog een specifieke vraag, ga dan even naar de Servicedesk.