In het hedendaags en toekomstig onderwijs neemt het belang van ICT toe. Werken met de meest recente software is daarbij cruciaal, zowel voor de docent als voor de student. Hogeschool VIVES beschouwt softwarepakketten in elke opleiding daarom als essentieel leermateriaal.

Praktische informatie

Het is belangrijk dat iedereen exact dezelfde, recente softwareversie gebruikt, niet enkel tijdens de lessen, maar ook thuis of op kot. In het computernetwerk van VIVES wordt ook enkel het gebruik van legale software toegestaan. De hogeschool ondersteunt volledig het Bring Your Own Device-principe (BYOD), maar verwacht dan ook dat elke student zijn laptop op een veilige manier op de campussen gebruikt, dus met de nodige antivirussoftware.

De vele softwarepakketten die een student nodig heeft, zijn op de particuliere markt heel duur. Daarom heeft Hogeschool VIVES een samenwerking opgezet met het bedrijf Signpost. Via groepsaankopen kan de kostprijs voor de software voor onze studenten aanzienlijk gedrukt worden. Op het softwareplatform Academic Software van Signpost wordt door VIVES een standaard softwarepakket samengesteld. Het bestaat uit tientallen softwaretitels, die elke VIVES-student, ongeacht de opleiding of opleidingsfase, als verplicht leermateriaal moet aankopen. Deze software mag legaal op de computer van de student geïnstalleerd en gebruikt worden. Onder andere de volgende softwaretitels zijn in het pakket op Academic Software inbegrepen:

  • Office 365 online en lokale installatie gekoppeld aan jouw studentenaccount (= verplichte versie van Office365 door elke student aan te schaffen zodat er gebruik kan gemaakt worden van gedeelde klasnotitieboeken in OneNote en/of dat er op een veilige manier documenten gedeeld kunnen worden enkel en alleen binnen het VIVES-domein).
  • Een OneDrive opslagruimte
  • Canva PRO
  • McAfee Antivirus
  • LinkedIn Learning met tal van instructiefilmpjes en oefenmateriaal om Word, Excel, PowerPoint, Adobe InDesign, … te leren
  • Toegang tot de voorleessoftware Alinea
  • SPSS: software voor Statistische analyses
  • enz.

Het is mogelijk dat bepaalde opleidingen nog extra software gebruiken die niet in het verplichte standaardpakket van Academic Software vervat zit. Die extra software wordt dan meestal ook verrekend via de schoolfactuur. Vrijblijvend hebben studenten van Hogeschool VIVES ook nog de mogelijkheid om een aantal bijkomende softwarepakketten aan te kopen via Academic Software aan sterk gereduceerde prijzen. Zo vind je op Academic Software bv. de Adobe Creative Cloud Suite aan een zeer voordelige prijs!

In het Academic Software-pakket is ook een helpdeskondersteuning voor elke student voorzien. Deze helpdesk biedt hulp en ondersteuning bij download en installatie van de verschillende softwarepakketten. Ook bij technische problemen met software gedurende het jaar en zelfs tijdens je hele opleiding kun je bij hen terecht, zowel tijdens het academiejaar als tijdens de vakanties. De helpdesk contacteren kan telefonisch of via e- mail. Indien nodig nemen zij ook, met jouw toestemming, je scherm over om je zo snel mogelijk weer op weg te helpen. Zo zijn we zeker dat elke student steeds goed werkende software ter beschikking heeft op zijn/haar toestel.

Kostprijs

Een jaarlicentie op Academic Software is verplicht leermateriaal voor elke student. De kostprijs bedraagt € 42,61 voor het academiejaar 2024-2025. Bij de eerste aankoop op de webshop van VIVES zal die jaarlicentie op Academic Software automatisch worden toegevoegd. Indien vóór het einde van oktober 2024 geen aankoop is gebeurd op de webshop, zal je een aparte factuur ontvangen voor die jaarlicentie.

Toegang

Hoe krijg je toegang tot Academic Software?

  • Klik hieronder op de knop 'Academic Software'.
  • Vul vervolgens je VIVES-e-mailadres in.
  • Klik op 'Login'.
  • Log ten slotte in met je VIVES-account (r-nummer) en je wachtwoord in combinatie met de MFA.
  • Daarna ben je ingelogd op Academic Software.

Problemen en vragen?

De helpdesk van Academic Software is elke werkdag bereikbaar van 9u tot 12u30 en van 13u00 tot 17u00. Je kunt de helpdesk als volgt contacteren: