sTimul: onderzoek en onderwijs

De context van sTimul biedt een krachtige omgeving om projectmatig te onderzoeken hoe het borgen van zorgethiek concreet kan via het experimenteren met ervaringsgerichte leermiddelen. Hiervoor werkt sTimul samen met expertisecentrum zorginnovatie.

Onderzoek

Lopend onderzoek

  • Emothiek: Naar een didactiek voor zorgetische dialoog (Linus Vanlaere, Tina Vandecasteele, Jan Labbe)

Afgerond onderzoek

Gedurende drie jaar werkten onderzoekers van sTimul (VIVES) en Stimulans (UCLL) intensief met woonzorgcentra en het Agentschap Zorg en Gezondheid samen om de ouderenzorg te inspireren over ethisch verantwoorde ouderenzorg. Een boeiend project met, door en voor woonzorgcentra, met als inzet het stimuleren van deugddoende zorg vanuit relationeel werken. ‘Lerende gemeenschappen’ vormden de ruggengraat van het project. Alle projectinfo kan je vinden op www.ouderenzorgenethiek.be.

Interesse in het deelnemen aan een lerende gemeenschap zorgethiek, of interesse op binnen uw voorziening een lerende gemeenschap op te starten? Neem contact op met [email protected].

Het congres 'Samen me(e)-anderen' (dd. 10/12/2019) leverde volgende output af, namelijk de roadmap voor leidinggevenden in woonzorgcentra: 'Groeien in deugddoende zorg. Relationele zorgethiek in de praktijk.' (Grypdonck, Lemiengre, Lammens, 2019) 

Onderwijs

Iedere ervaringsgerichte exposure-ervaring ingezet bij studenten gevolgd door reflectie over deugddoende zorg valt onder de sTimullading. Gepaste begeleiding kan aangevraagd worden.

In de posthogeschoolvorming biedt sTimul een module zorgethiek aan van 5 studiepunten aan medewerkers/leidinggevenden uit welzijns- en gezondheidszorgsector. Dit een aanvullende module bij alle andere posthogeschoolvormingen.