Proficiat! Door je in te schrijven voor deze studie aan Hogeschool VIVES, kies je voor een toekomst in een heel boeiende en gevarieerde sector. We gaan samen met jou de uitdaging aan om je zo degelijk mogelijk voor te bereiden op een goede job en een geweldige baan.

Met je inschrijving heb je de eerste stap al gezet. Voor de volgende stappen vind je op deze pagina meer informatie. Toch nog onzeker over iets? Stuur ons een mailtje en dan helpen we je graag. VIVES is er voor jou.

Vives organiseert Ontmoetingsdagen op 11, 12 en 13 september

Onze ontmoetingsdagen zijn een ijsbreker van formaat en perfect om met zelfvertrouwen aan het eerste jaar hoger onderwijs te beginnen! We gaan teambuilden, zeeraften, spelletjes spelen, chillen, barmomenten hebben, feestje doen, BBQ'en...

Voor slechts 75 euro krijg je 2 overnachtingen, maaltijden en alle georganiseerde activiteiten erbij!

Deze driedaagse belooft niet alleen avontuur en plezier, maar ook de kans om langdurige vriendschappen te smeden. Mis deze kans niet om je medestudenten te leren kennen op een manier die verder gaat dan het klaslokaal. We kijken er naar uit om samen met jullie een geweldige start te maken van jullie hoger onderwijs avontuur!

Inschrijven doe je via de kalender op stuvoloods.be  

Ontdek je campus/INTRODUCTIEMOMENT

We heten je van harte welkom op onze moderne en groene campus. Benieuwd wat je er allemaal vindt? Via onderstaande pagina kom je alles te weten over wat jouw campus allemaal te bieden heeft: horeca, bibliotheek, ICT-voorzieningen, sport en cultuur, en uiteraard: hoe je er het makkelijkste komt.

Belangrijk is dat je aanwezig bent op het INTRODUCTIEMOMENT op vrijdag 15 september 2023 om 9.30 in lokaal 112 van het SAWgebouw.

Op het introductiemoment krijg je een algemene inleiding, informatie m.b.t. klasgroepen, sova-groepen, jaarorganisatie, het uurrooster, toledo, je individueel studieprogramma (ISP), studiebegeleiding. Je maakt er verder kennis met de docentengroep, jouw SOVA-begeleider en de studenten uit je SOVA-groep. Breng een lunchpakket mee en wat cash geld voor een drankje: onder de middag maken we informeel verder kennis met elkaar. 
Die dag kan je nog de nodige administratieve zaken in orde brengen.

Cursus- en boekenverkoop

Cursussen kunnen aangekocht worden in de cursusdienst in het gebouw HWB (handelswetenschappen en bedrijfskunde; Hantal 3) op de campus in Kortrijk. Een lijst van cursussen en handboeken krijg je op het introductiemoment. De verkoop van de cursussen gaat door op de introductiedag van vrijdag 15 september 2023 vanaf 13.00.

Is de introductiedag voorbij, dan kan je vanaf maandag 18 september terecht op onze nieuwe webshop https://web.vives.be/cursusshop/. Bestelde cursussen kan je gratis afhalen op de campus of laten opsturen mits betaling van 4,5 euro verzendingskosten. Handboeken kunnen tijdens de introductiedag aangekocht worden in de campusshop van Standaard Boekhandel (Doorniksesteenweg 151) naast de campus in Kortrijk. Of nadien vanaf 20 september online via www.standaardstudentshop.be

Houd er rekening mee dat je enkel met Bancontact kan betalen (geen VISA, Mastercard of cash). Zorg voor voldoende saldo op de rekening. Zorg zeker dat je je studentenkaart en een doos of een tas bij de hand hebt om je boeken en cursussen aan te kopen. Hogeschool VIVES organiseert geen verkoop van tweedehandsboeken.

We werken voor de cursussen met een verkoop per semester. In september worden dus enkel de cursussen van 1ste semestervakken en jaarvakken verkocht. We voorzien een 2de verkoop bij aanvang van het 2de semester.

 

Studiekosten

Naast de studiegelden zijn de voornaamste bijkomende kosten de kosten voor cursussen en boeken. In het tweede en het derde jaar komen er ook nog de vervoersonkosten van en naar stage bij. In het derde jaar ook de kosten verbonden aan de bachelorproef (vervoer van en naar de organisatie, materiaal, drukkosten) en een buitenlandse uitwisseling. Onderstaande prijzen zijn gebaseerd op de reële kosten van 2022-2023 dus indicatief voor 2023-2024.

Voorafgaand willen we ook benadrukken dat wij er alles aan doen om te verhinderen dat financiële redenen het aanvatten van de opleiding of het deelnemen aan activiteiten mag beïnvloeden. Ingeval van financiële bekommernissen is het aangewezen onze studentenvoorzieningen te contacteren. Zij kennen tal van ondersteuningsmogelijkheden.

Wie een gespreide betaling wil van het studiegeld kan dit kenbaar maken bij de dienst studentenzaken. Wie spreiding wil van betaling binnen het studiegebied (cfr. onderstaande kosten) kan de ombudsdienst contacteren of dit rechtstreeks bespreken met de financieel verantwoordelijke [email protected].

1e fase

  • Boeken en cursussen: €350
  • Kopiekosten: max. €10
  • Academic Software: €34

2e fase

  • Boeken en cursussen: €220
  • Academic Software: €34
  • Kopiekosten: max. €10
  • studiereis: €150 (internationale studiereis)

3e fase

  • Boeken en cursussen: €120
  • Academic Software: €34
  • Kopiekosten: max. €10
  • Studiereis: €300 - €600 (afhankelijk van het keuzetraject)

Studie- en trajectbegeleiders

Het aanspreekpunt voor je Individueel Studie Programma (ISP) binnen je opleiding is [email protected]. Zij is trajectbegeleider van de opleiding.

Nadat je bent ingeschreven kom je eerst langs bij, of mail je naar de 1ste jaarsverantwoordelijke. Voor de opleiding is dit [email protected].

Heb je al iets anders gestudeerd in het hoger onderwijs en denk je recht te hebben op vrijstellingen voor deze studie? Neem contact op met de trajectbegeleider.

Heb je praktische vragen over het onderwijsgebeuren? Zoek je een eerste aanspreekpunt bij allerhande problemen? Neem contact op met de 1ste jaarsverantwoordelijke.

Of kunnen we je ondersteunen bij je functiebeperking, leerstoornis, werkstudent-, mantelzorg- of topsportstatuut? Neem dan contact op met je studiebegeleider. Zij helpen je graag verder!

ICT INTRODUCTIE

Tijdens je definitieve inschrijving ontving je het nodige om je studentenaccount te activeren. Eens je dit gedaan hebt, kan je inloggen op de verschillende platformen.

In de namiddag van de introductiedag op 15 september worden er een vrijblijvende sessie ingericht om jullie wegwijs te maken in het IT aanbod. Deze sessie gaat door op Campus Kortrijk in The Cube (auditorium) en start om 14.00. Je kan de nodige uitleg ook online krijgen.

Breng je laptop mee! (wanneer je die al hebt)

TOLEDO

Toledo is de elektronische leer- en toetsomgeving aan de Associatie KU Leuven en dus ook Vives. Je vindt er een overzicht van alle opleidingsonderdelen waar je voor bent ingeschreven en bijhorende cursussen. Je kan er ook de laatste mededelingen raadplegen die bij je opleiding horen alsook via Blackboard Collaborate deelnemen aan online meetings. Belangrijk is dat toegang hebt tot '[SAW] – BaMV Valven'. Indien je dit niet automatisch ziet staan, kan je jezelf inschrijven.
Alle communicatie verloopt via Toledo. Kijk dan ook dagelijks naar de berichten die hierop verschijnen.

Webmail studenten gebruik je wanneer je wil mailen met ons en wij gebruiken dit adres om te mailen met jou. Van zodra je account geactiveerd is en je webmail werkt, gebruik je enkel dit mailadres nog om te mailen met docenten en personeel. Wij gebruiken ook enkel dit mailadres om te mailen met jou. Het is dus van belang dat je dit doorheen je opleiding zeer regelmatig bekijkt.

Wil je nog meer informatie, dan kan je terecht op de Vives website via het Startpunt voor student.

Heb je verdere vragen, lukt het je niet om toegang te krijgen tot bovenstaande platformen of is de informatie je niet duidelijk, aarzel dan niet om te mailen naar [email protected]