Proficiat! Door je in te schrijven voor deze studie aan Hogeschool VIVES, kies je voor een toekomst in een heel boeiende en gevarieerde sector. We gaan samen met jou de uitdaging aan om je zo degelijk mogelijk voor te bereiden op een goede job en een geweldige baan.

Met je inschrijving heb je de eerste stap al gezet. Voor de volgende stappen vind je op deze pagina meer informatie. Toch nog onzeker over iets? Stuur ons een mailtje en dan helpen we je graag. VIVES is er voor jou.

Ontdek je campus

We heten je van harte welkom op onze moderne en groene campus. Benieuwd wat je er allemaal vindt? Via onderstaande pagina kom je alles te weten over wat jouw campus allemaal te bieden heeft: horeca, bibliotheek, ICT-voorzieningen, sport en cultuur, en uiteraard: hoe je er het makkelijkste komt.

Introductiedag

Wij verwachten jou op dinsdag 13 september vanaf 8u45 aan het E-gebouw (Industriële wetenschappen en technologie - Elektromechanica) voor de start van het academiejaar:

  • je krijgt een algemene voorstelling en rondleiding.
  • je maakt kennis met het opleidingshoofd, enkele docenten en hun vakken, ...
  • we geven je een praktische inleiding in het computergebruik binnen VIVES en binnen de opleiding: het elektronisch communicatieplatform Toledo, je laptop, je e-mailadres,...
  • bovendien leer je ook je studiegenoten kennen en word je ingedeeld in labogroepen.
  • het is daarom absoluut noodzakelijk dat je op deze introductiedag aanwezig bent.

Programma

  • 9u00: onthaal aula Cube 
  • 9u30: algemene informatie
  • 10u30: rondleiding door tweedejaars
  • 11u00: inleiding hoger onderwijs (STB/ombuds), STUVO
  • 11u45: (gratis) lunch
  • 13u15: opleidingsspecifieke informatie (I-gebouw lokaal I1.05 en E-gebouw E0.04)

Cursus- en boekenverkoop

Cursussen en handboeken kunnen op woensdag 14 september aangekocht worden in de cursusdienst van de campus. Deze vind je in het H-gebouw (studiegebied handelswetenschappen en bedrijfskunde of HWB).  Jullie worden om 14u30 verwacht. De boeken- en cursuslijsten vind je terug in het verkooppunt. Houd er rekening mee dat je enkel met Bancontact kunt betalen (geen VISA, Mastercard of cash). Zorg voor voldoende saldo op de rekening. Zorg zeker dat je je studentenkaart en een doos of een tas bij de hand hebt om je boeken en cursussen mee te nemen. Hogeschool VIVES organiseert geen verkoop van tweedehandsboeken.

We werken voor de cursussen met een verkoop per semester. In september worden dus enkel de cursussen van eerste semestervakken en jaarvakken verkocht. We voorzien een tweede verkoop bij aanvang van het tweede semester.

Studenten die later inschrijven kunnen hun cursusmateriaal online aankopen:

Laptop en Software

In deze opleiding moet je verplicht over een laptop beschikken. Via deze link vind je de minimumvereisten van je laptop. Heb je een laptop die nét niet voldoet aan deze vereisten, dan hoef je wellicht niet onmiddellijk een nieuwe te kopen. Je bent vrij de laptop aan te kopen waar je wil. Er zijn twee leveranciers die bijzondere korting bieden aan de studenten van VIVES. Die vind je op dezelfde pagina terug. 

Studiekosten

Naast je inschrijvingsgeld betaal je elk academiejaar ook een aantal bijkomende kosten. 

1e fase

Cursussen en handboeken: 150 euro
Schatting verbruiksmateriaal: 57 euro (zal op de rekening omschreven worden)
Academic software: 26,90 euro (meer info via deze link)
Verplichte T-shirt of polo: prijs nog te bepalen.

2e fase

Cursussen en handboeken: 100 euro
Schatting verbruiksmateriaal:75 euro (zal op de rekening omschreven worden)
Academic software: 26,90 euro 

Eventueel bijkomende kosten: laptop, rekenmachine TI 84 plus, overall, veiligheidsschoenen, multimeter, schroevendraaiers, kniptangen... Een materiaallijst kan je via het opleidingshoofd verkrijgen.

Deze prijzen zijn gebaseerd op vorig academiejaar en zijn dus onder voorbehoud. Kleine wijzigingen zijn mogelijk.

Locker

Naast je handboeken en cursussen heb je soms ook werkmateriaal, een overall of veiligheidsschoenen nodig. Als je met het openbaar vervoer komt, is het niet altijd evident om mee te nemen. Daarom voorzien we lockers op de campus. Vanaf september 2022 hoef je daarvoor geen waarborg meer te betalen. Je kiest zelf een locker uit en voorziet je eigen hangslot. Je kan je locker gedurende één academiejaar gebruiken. In juni maak je je locker leeg. 

Studie- en trajectbegeleiders

Heb je al iets anders gestudeerd in het hoger onderwijs en denk je recht te hebben op vrijstellingen voor deze studie? Of kunnen we je ondersteunen bij je functiebeperking, leerstoornis, werkstudent-, mantelzorg- of topsportstatuut? Neem dan contact op met je studie- en trajectbegeleider Eline Buyse. Zij helpt je graag verder!