Start je studie aan VIVES: educatieve bachelor secundair onderwijs (Brugge)

Proficiat! Door je in te schrijven voor deze studie aan Hogeschool VIVES, kies je voor een toekomst in een heel boeiende en gevarieerde sector. We gaan samen met jou de uitdaging aan om je zo degelijk mogelijk voor te bereiden op een goede job en een geweldige baan.

Met je inschrijving heb je de eerste stap al gezet. Voor de volgende stappen vind je op deze pagina meer informatie. Toch nog onzeker over iets? Stuur ons een mailtje en dan helpen we je graag. VIVES is er voor jou.

Ontdek je campus

We heten je van harte welkom op onze moderne en groene campus. Benieuwd wat je er allemaal vindt? Via onderstaande pagina kom je alles te weten over wat jouw campus allemaal te bieden heeft: horeca, bibliotheek, ICT-voorzieningen, sport en cultuur, en uiteraard: hoe je er het makkelijkste komt.

VIVES Brugge Xaverianenstraat

Instaptoetsen

Iedere student die zich inschrijft in de lerarenopleiding, dient vóór de start van de opleiding een aantal instaptoetsen te doorlopen. Concreet gaat dit voor de opleiding leraar secundair onderwijs om volgende toetsen: 
- Nederlands (45 min.)
- studievaardigheden- en motivatietest (15 min.)
Deze toetsen leg je thuis en digitaal af. Je hoeft niet ingeschreven te zijn om de toetsen af te leggen. De toetsen worden beschikbaar gesteld op de website van onderwijskiezer. Het resultaat van deze toetsen is NIET bindend. Dit betekent dat je bij een negatief resultaat, alsnog de opleiding kan starten! Opzet is om je eigen startniveau (beter) te kunnen inschatten zodat je zicht krijgt op je sterke punten en werkpunten.  Wanneer je de toetsen hebt afgelegd, ontvang je een bewijs van deelname. Dit bewijs geef je dan af bij je definitieve inschrijving of maximaal twee weken na inschrijving.

Heb je nog vragen over de instaptoets? Neem dan een kijkje op de instaptoetspagina. Heb je vragen over de resultaten van de instaptoets of twijfel je aan de haalbaarheid van de opleiding? Neem dan contact op met onze studiebegeleider, Evelien Theuninck ([email protected]).  

Praktische informatie voor studenten die later starten

In deze bundel vind je alle praktische info voor studenten die later starten: 

Infoavond ouders nieuwe studenten: 13/10/20

Hierbij vinden jullie de link voor de digitale infoavond voor ouders van nieuwe studenten: digitale infoavond EBASO

Stage

Stage of praktijkvorming is de kern van je opleiding! Wat je in de lessen leert, leer je in de praktijk ook uitvoeren. Wat je in de praktijk ervaart, wordt in de lessen besproken. In elke opleidingsfase plaatsen we tijdens de stage andere leerdoelen centraal.

In de eerste opleidingsfase ligt de nadruk op een aantal basisvaardigheden: contact met de leerlingen, vakinhoudelijke kennis en vaardigheden, taal, … Vanaf de eerste weken leer je de verschillende delen van een les kennen en ga je zelf aan de slag om stukjes voor te bereiden. Je komt ook in contact met de praktijk. Eerst door observatie en het bijwonen of bekijken van demonstratielessen, daarna door microteaching, dit is lesgeven aan een groepje medestudenten. Je wordt door ons gekoppeld aan een partnerschool waar je gedurende de eerste opleidingsfase 4 keer een week stage zal lopen. Dit wordt uiteraard stapsgewijs opgebouwd en in semester 2 zal je daar uiteindelijk ook je eerste lessen zelfstandig geven.

Voor het Katholiek onderwijs verlopen de aanvragen via een Vlaanderenbreed systeem. Je mag dus doorgaans zelf geen contact opnemen met scholen, ook niet voor je aan de opleiding begint. Tijdens de instapdagen verneem je daar alles over.

In de tweede opleidingsfase ga je voor langere tijd op stage: vier weken, gespreid over twee stageperiodes. Je maakt ook kennis met het beroepsonderwijs en je blijft je vakinhoudelijke kennis uitbreiden.

In de derde opleidingsfase krijg je verder de kans om je activiteiten in te passen in een langere tijdsplanning. In het vijfde semester is er een stage van drie weken, in het zesde semester is er een keuzestage van twee weken (proeven van onderwijsvormen als het buitengewoon onderwijs, het volwassenenonderwijs, het ziekenhuisonderwijs, ...) en een zeven weken durende zelfstandige ingroeistage. Naast de stage in een school bieden we je ook een vrij in te vullen kans tot ervaring in educatief werk binnen andere organisaties en diensten. Tenslotte heb je ook de mogelijkheid om dit zesde semester in een internationale context door te brengen.

Cursus- en boekenverkoop

De boeken- en cursuslijsten vind je vanaf  begin september op deze pagina. Het is de bedoeling dat je deze boeken– en cursuslijsten thuis afdrukt en erop aanduidt welke boeken en cursussen je wil aankopen via de hogeschool. Breng deze ingevulde lijsten, samen met je studentenkaart, mee naar de boekenverkoop, zo kunnen alle aankopen en bestellingen vlot en efficiënt verwerkt worden. Je kan meteen ook uitrekenen hoeveel je aankopen zullen kosten. Houd er rekening mee dat je enkel met Bancontact kunt betalen (geen VISA, Mastercard of cash). Zorg voor voldoende saldo op de rekening en breng een tas of box mee om de aangekochte boeken en cursussen in te stoppen. De hogeschool organiseert geen verkoop van tweedehandsboeken.

Studiekosten

Studie- en trajectbegeleiders

Heb je al iets anders gestudeerd in het hoger onderwijs en denk je recht te hebben op vrijstellingen voor deze studie? Of kunnen we je ondersteunen bij je functiebeperking, leerstoornis, werkstudent-, mantelzorg- of topsportstatuut? Neem dan contact op met je studie- en trajectbegeleider. Zij helpen je graag verder!

Studie- en trajectbegeleiders onderwijs