
Een VIVES-docent voor jouw klas

Aanbod voor scholen van het studiegebied handelsweten-schappen en bedrijfskunde
De docenten en onderzoekers van het studiegebied handelswetenschappen en bedrijfskunde van Hogeschool VIVES houden voortdurend een vinger aan de pols van wat leeft en beweegt in de wereld van economie, business en zakendoen. Op die manier krijgen onze studenten jaar in jaar uit de meest actuele informatie en trends tijdens hun studie, zodat wie afstudeert ook echt mee is.
De expertise die wij aan het studiegebied opbouwen delen we niet alleen met onze studenten, maar ook met de wereld. Onze onderzoekers publiceren artikelen en studies, onze docenten nemen deel aan internationale conferenties en overleggen en ook voor leerlingen uit de derde graad ontwikkelde het studiegebied handelswetenschappen en bedrijfskunde een reeks workshops en lessen, die nauw aansluiten bij de leerplannen uit het secundair onderwijs, maar leerlingen en hun leraren up-to-date houden en nieuwe inzichten bijbrengen.

Het reuzegomproces: Klassenjustitie of correcte justitie? Een kennismaking met ons strafrecht
Het reuzegomproces zorgde voor golf van maatschappelijke verontwaardiging: slecht functionerende justitie, klassenjustitie etc. Klopt dit wel? We nemen kort de reuzegom-uitspraak onder de loep in het licht van onze algemene strafprocedure.

Mars: never break clean
Aan de hand van een chocoladereep komt de supply chain keten aan bod. We onderzoeken de verschillende stappen in het productieproces. We houden halt bij de verschillende transportmodi. We belichten verschillende jobmogelijkheden. Termen als: aankoop-, productie-, distributie- en retourlogistiek, warehouse, multimodaal transport en supply chain management komen tijdens deze interactieve workshop aan bod.

Het TLT- international leerspel
Het educatieve spel Trade, Logistics & Transport in een internationale context is geschikt voor leerlingen uit de derde graad van het secundair onderwijs. Zowel economische, ondernemende als logistieke studenten zijn het ideale doelpubliek voor dit spel waarbij internationale handel en logistiek aan bod komt.

Het geheim van een succesvol winkelconcept
Kan je op vandaag nog een succesvol retailconcept lanceren? Hoe zorg je er in een wereld vol online en offline concurrentie voor dat je fysieke winkel kan blijven bestaan? We bespreken een algemeen stappenplan en bekijken enkele succesvolle concepten in detail. Wat zijn hun geheimen?

Leadership: what's in a name
Rond leiderschap bestaan er heel wat verschillende invalshoeken. Maar wat maakt dat iemand als een goede leider wordt gezien? Wat kan de leidinggevende doen opdat een medewerker succesvol zijn taken uitvoert? En hoe gebeurt dit met een team? In deze interactieve les bekijken we persoonlijk leiderschap als fundament en bouwen we op naar relatie- en resultaatgericht leiderschap.

Tips & tricks om belastingen te besparen!
België is een land met een hoge belastingdruk. Belastingen besparen is dus aangewezen. Hoe doe je dat? In deze les/workshop leer je dat!

Spel Risk & Race
Het Risk&RACE-spel biedt een spannende en praktische ervaring met de kansen en uitdagingen van de circulaire economie. Het is een bordspel, ontworpen om een ondernemende mindset te stimuleren en spelers kennis te laten maken met ondernemende besluitvorming en circulaire economische bedrijfsmodellen. En natuurlijk is het ook leuk en uitdagend, precies zoals een spel hoort te zijn!
Spel duurt 3u en max. aantal spelers: 12 spelers.

Opstarten van een eigen zaak
Opstart formaliteiten, keuze eenmanzaak/vennootschap,... ; BTW-problematiek...

Een flyer ontwerpen met Canva
Ontwerp aan de hand van de online tool Canva een drukklare folder of deel je resultaat meteen via social media. In een handomdraai maak je een grafisch verantwoord resultaat. Bovendien wordt er enkel gewerkt met beeldmateriaal dat voor commerciële doeleinden aangewend mag worden.

Het vastgoedlandschap in België
Er wordt een algemeen beeld geschetst van de manieren waarop vastgoed in België verhandeld wordt. Daarna wordt verder de focus gelegd op het beroep van vastgoedmakelaar: de reglementering rond het beroep, de toetredingsvoorwaarden, de erkende en beschermde beroepsactiviteiten. Indien gewenst kan er nog een oefening aan toegevoegd worden waarbij er praktisch wordt nagegaan welke kosten komen kijken bij de aankoop van een woning.

e-commerce : een inleiding
E-commerce is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Meer en meer bedrijven overwegen om met een webshop te starten. Wat zijn de gevolgen. Welke aspecten moeten er in overweging worden genomen. Wat betekent " last mile delivery, conversational design, bricks or clicks,... " Kortom :
een introductie in deze boeiende wereld.

Programmeren in Python: een inleiding aan de hand van enkele praktische toepassingen
De leerlingen maken kennis met de programmeertaal Python aan de hand van enkele praktische toepassingen, waaronder het inlezen van een csv-bestand en dit bestand opslaan in een databank, het opbouwen van een excelbestand op basis van gegevens uit een databank, ... We verwachten dat de leerlingen al een basiskennis van programmeren hebben.

Rekruteren en selecteren - hoe doen bedrijven dat in een krappe arbeidsmarkt?
De Vlaamse arbeidsmarkt is krap. De West-Vlaamse arbeidsmarkt nog krapper. Wat betekent dat? En hoe vinden bedrijven 'geschikte arbeidskrachten'? We onderzoeken de diverse rekruteringskanalen. Verder bespreken we ook het belang van 'the candidate experience'.

Vlaamse media : impact van digitalisering
Digitalisering heeft een enorme impact op de wijze waarop we media consumeren: streamingdiensten zoals Netflix, Spotify.. hebben een enorme impact. Kranten zetten steeds meer in op digitale abonnementen. Cinema staat onder druk, fm als klasiek distributiekanaal voor radio krijgt meer en meer concurrentie.

Design your Wellbeing !
In deze interactieve workshop leren leerlingen/studenten/leerkrachten waarvoor het begrip Wellbeing staat en hoe zij zélf de regie van hun eigen wellbeing in handen kunnen nemen. Het praktijkgedeelte beoogt deze duiding te verhelderen door enkele cruciale tips mee te geven rondom body, mind, food en movement.

E-commerce: kansen en uitdagingen in omnichanel retail
In deze interactieve sessie beantwoorden we de vraag hoe je je fysieke winkel afstemt op je online verkoopkanalen zoals je webshop en je social media. Wanneer zullen deze kanalen elkaar versterken? Wat zijn de valkuilen van het gebruik van meerdere verkoopkanalen? Wat verwacht de hybride consument vandaag? En kan een marktplaats zoals bol.com interessant zijn als aanvulling op je webshop?

E-commerce: uitblinken via je webshop
In deze sessie gaan we op zoek naar manieren om je webshop naar een hoger niveau te tillen. We hebben het onder andere over user experience, click-through rates, conversie en mogelijkheden tot upselling. We staan ook stil bij hoe het niet moet. Wat zijn de grootste fouten die je kan maken met je webshop?

E-commerce: trends
In deze interactieve sessie staan we stil bij de trends in het e-commerce landschap. Welke nieuwe toepassingen zien we in de online retail en wat staat er ons binnenkort te wachten? Hoe kan onze e-commerce duurzamer? Welke invloed hebben AR en VR op e-commerce? Kopen we binnenkort aan in de Metaverse? En waarom is subscription e-commerce vandaag een hot topic?

Marketing for Automotive
Marketing staat voor Market Getting: hoe gaan we naar de markt als autoconstructeur, concessiehouder of onafhankelijke garage? De markt evolueert razendsnel: elektrificatie en integratie van het online kanaal zullen steeds prominenter aanwezig zijn in de automotive sector. Hoe kunnen we hiermee omgaan?

De sociaal-maatschappelijke verantwoordelijkeheid van banken en verzekeringsmaatschappijen.
In een lezing van ongeveer een uur bekijken we welke verantwoordelijkheid banken en verzekeringsmaatschappijen hebben binnen onze maatschappij. We gaan verder dan hun core businessmodel zoals korte termijn funding omzetten naar lange termijn financiering voor banken of afdekken van maatschappelijke risico's voor verzekeringsmaatschappijen. Na corona en de Green deal van Europa ontstaan nieuwe opportuniteiten voor beide sectoren en dringen bijkomende verantwoordelijkheden zich op.
Afhankelijk van de doelgroep kan de focus eerder gericht zijn op de banksector dan wel op de verzekeringssector. Voor een lezing van 2 uur kan een gastspreker uit het werkveld uitgenodigd worden om de dynamiek van de lezing te verhogen.

Wat als... er geen HR zou zijn.
Via deze workshop maken de leerlingen kennis met de boeiende wereld van HR. Ze leren op een luchtige manier HR kennen : wat is HR? Wat is de doelstelling van HR in een organisatie en ... wat als er geen HR zou zijn? Wat zou dit betekenen op vlak van instroom, doorstroom en uitstroom van de medewerker? Aan de hand van enkele cases kruipen de studenten tenslotte even in de rol van een HR-professional.

De geheimen van een zakje chips.
Workshop productbeleid toegepast op een zakje chips. We kijken met een marketingbril naar jouw lievelingschips. Enkele belangrijke principes van het productbeleid komen aan bod: productindelingen, assortimentsbeleid, productlevenscyclus, design en verpakking, merkenstrategie,... De marketingtheorieën worden eenvoudig uitgelegd en meteen toegepast.

De Gentse Feesten: een business model
De Gentse Feesten zijn veel meer dan een feestelijke traditie. Het is ook een business. In deze workshop leren de studenten waar en hoe er geld omgaat in de grootste Vlaamse kermis. En wie daarover beslist.

Aandelen kopen op de beurs
We bekijken wat aandelen zijn en hoe je deze kan aankopen op de beurs. Daarnaast passen we basistechnieken toe om aandelen te selecteren.


Exporteren & logistiek: tips & tricks
Vlaanderen = (online) ondernemen! Daarbij stoot je al snel op onze geografische grenzen. Exporteren is dan dé oplossing! In deze workshop geven we jonge, potentiële ondernemers advies bij de logistieke afhandeling van hun (online) sales, en dit van vervoer tot douane.

Een introductie in Artificiële Intelligentie
De leerlingen krijgen een inleiding in Artficiële Intelligentie: wat is AI? Wat is machine learning? Wat is Deep Learning? Hoe pakt met een AI-project aan? Wat zijn de mogelijkheden van AI? Wat zijn de voordelen en gevaren van AI?

België belastingparadijs?
Tips en tricks om belastingen te besparen. Ludieke inleiding in de personenbelasting.

Bijverdienen en studeren?
Bijverdienen terwijl je studeert: wat zijn de mogelijkheden ? In deze sessie komt er een antwoord op vragen zoals: Word ik belast als jobstudent ? Kan ik studeren en ondernemen combineren ?, ...

Dashboarding op een database: introductie op business intelligence
QlikView is een moderne Business Intelligence (BI) tool voor data analyse, dashboards en rapportage.
We kijken aan de hand van een praktisch voorbeeld naar wat mogelijk is om direct te profiteren van betrouwbare en krachtige inzichten, bovenop bestaande systemen, binnen alle afdelingen van een organisatie.
Met dit krachtige, intuïtieve programma kunt u heel snel en flexibel inzichten krijgen. Dit is een mooie aanvulling op de lessen databases.

Jouw klant een diamant?
Tips & tricks om klantvriendelijk te denken en handelen!

The how behind the wow - een introductie in eventmanagement
Tal van bedrijven en organisaties organiseren evenementen om zichzelf te promoten of om mensen te entertainen. Een eventmanager kan in heel verschillende organisaties aan de slag: bij beursorganisatoren, bij eventbureaus, bij bedrijven, bij steden en gemeenten, bij concertzalen, bij musea, bij pretparken om een maar een paar te noemen. Een eventmanager is een allround manager die weet heeft van alle aspecten die bij een event komen kijken: hij of zij kan creatieve concepten bedenken, maar kent ook de wettelijke context, veiligheid, vergunningen. Hij of zij kan creatieve communicatiecampagnes bedenken, maar kan ook budgetteren...

Klimaatverandering als bedreiging voor toerisme
Tal van natuurrampen zijn het gevolg van de klimaatverandering. Orkanen, stortregens, tornado's, vloedgolven komen steeds vaker voor, ook in eigen land, en vormen een bedreiging voor toerisme. Zowel de luchtvaart, het leven in de plaatselijke accommodatie en de tijdsbesteding op de bestemming lijden hieronder. Wat mogen we nog meer verwachten in de toekomst?


FIFO en LIFO: wie is de volgende aan de beurt?
FIFO en LIFO: wie is de volgende aan de beurt?

Stel de perfecte menukaart op!
In deze workshop leer je hoe je een gebalanceerde en aantrekkelijke menukaart opstelt. We starten met een korte introductie in de prijsbepaling van de verschillende gerechten op de kaart. Vervolgens passen we enkele marketing technieken toe om de menukaart te optimaliseren. Ten slotte bespreken we enkele tips en tricks om je menukaart aantrekkelijk te maken.

Duurzaam toerisme
Hoe kan je een reis duurzamer maken door de sustainable development goals te implementeren.

Introductie tot Agile en Scrum
Steeds meer organisaties stappen over naar een Agile manier van werken. Zeker in de IT-wereld is Agile werken de standaard geworden. In deze les gaan we dieper in op wat Agile is. Je maakt kennis met de Agile principes, waarna je je verdiept in Scrum, een Agile projectmanagementmethode.

Inleiding in de reclamepsychologie
Hoe komt het dat we bepaalde producten kopen, zonder dat we deze producten nodig hebben?
De mens is geen rationeel wezen die zich enkel laat leiden door zijn verstand.
We zijn continu onderhevig aan heel wat marketingprikkels die consumenten aanzetten tot het kopen van producten of diensten.
In deze inleiding in de reclamepsychologie leer je hoe marketeers inspelen op onze emoties, attitudes, behoeftes, maar ook hoe marketingtechnieken gebaseerd zijn op bepaalde leerprocessen.

Hoe belangrijk is je professionele online visibiliteit in de horeca?
Het belang van de online etalage van elk bedrijf wordt steeds groter.
Wat is het belang van een website, webshop, social media en online marketing in de horecasector? En hoe maak je je online visibiliteit helemaal up to date?
In deze sessie overlopen we verschillende online kanalen die een horecazaak kan gebruiken om nog meer klanten en te trekken en zo de omzet te verhogen.

Klimaatverandering als bedreiging voor toerisme
Tal van natuurrampen zijn het gevolg van de klimaatverandering. Orkanen, stortregens, tornado's, vloedgolven komen steeds vaker voor, ook in eigen land, en vormen een bedreiging voor toerisme. Zowel de luchtvaart, het leven in de plaatselijke accommodatie en de tijdsbesteding op de bestemming lijden hieronder. Wat mogen we nog meer verwachten in de toekomst?

Stel de perfecte menukaart op!
In deze workshop leer je hoe je een gebalanceerde en aantrekkelijke menukaart opstelt. We starten met een korte introductie in de prijsbepaling van de verschillende gerechten op de kaart. Vervolgens passen we enkele marketing technieken toe om de menukaart te optimaliseren. Ten slotte bespreken we enkele tips en tricks om je menukaart aantrekkelijk te maken.

Praktische introductie tot Git
Git is een veel gebruikt gedistribueerd versiebeheersysteem om sourcecode te beheren. In deze workshop krijg je een introductie tot git. Wat is git en waarom zou je git gebruiken? Wat zijn de verschillende area in een lokale git repository? Hoe kan een remote git repository helpen om met meerdere aan 1 project te werken?
Dit is een praktische workshop waarbij hands-on de basis git commando's aan bod komen.

Sociale media: een stand van zaken
Deze workshop brengt je leerlingen achter de schermen van sociale media. Hoe bepalen Instagram en TikTok wat iemand te zien krijgt? Hoe kunnen bedrijven daar winst mee maken? Hoe kunnen gebruikers hun privacy beter beschermen? En: hoe ziet de toekomst van sociale media eruit? In deze workshop ontdekken je leerlingen alles wat zij nog niet wisten over sociale media en vooral: wat sociale media over hen weten.