Wat is de vertrouwensunit?

De Vertrouwensunit is de koepel van alle aangestelde vertrouwenspersonen. De unit werkt homogeen als een onafhankelijke eenheid. De vertrouwenspersonen werken samen onder gedeeld beroepsgeheim en zijn elkaars back-up. Ze hebben de nodige expertise die ze continu opfrissen door het volgen van opleidingen en interne intervisies.

Met welke vragen of ervaringen kan je bij de Vertrouwensunit terecht?

  • Je wil aftoetsen of iemand jouw grens (of die van iemand anders) heeft overschreden.
  • Je wordt geconfronteerd met grensoverschrijdend gedrag.
  • Je vraagt je af of je zelf grensoverschrijdend gedrag hebt gesteld en hoe je hiermee aan de slag kan.
  • Je bent bezorgd over je psychosociaal welzijn.
  • Je werd op je gedrag aangesproken.
  • Je krijgt te maken met een ‘feit van derden’ (familie/kennissen van studenten of personeel, personeel van onderhoudsfirma’s, uitzendkrachten, personeel van spin-offs, externe labo’s, ziekenhuizen ...).

Hoe contacteer je de vertrouwensunit?

Een melding maken kan altijd via ons meldpunt. Enkel de vertrouwenspersonen hebben toegang tot je melding. Op basis van je melding wordt je dossier toegewezen aan de vertrouwenspersoon met de juiste expertise. Contacteer je een vertrouwenspersoon liever rechtstreeks ? Ook dat is mogelijk. Je mag uiterlijk na drie werkdagen antwoord verwachten (niet tijdens de collectieve sluitingen). Deadlines om een vertrouwenspersoon te contacteren zijn er niet. Dat kan meteen na een ervaring, of een (hele) tijd later.

Wat kan een vertrouwenspersoon voor je betekenen?

Luisteren: De vertrouwenspersonen bieden je een luisterend oor, perspectief en een veilige omgeving (ruimte voor emoties of twijfels, zoeken naar grenzen ... ). Ze vellen nooit een oordeel.
Informeren: Ze lichten de verschillende mogelijkheden van aanpak toe.
Ondersteunen: Ze kunnen je bij acties die je zelf of de vertrouwenspersoon (op jouw vraag en met jouw goedkeuring) onderneemt. Mogelijke acties zijn: verzoenen, contact opnemen met een hiërarchisch leidinggevende. Ze respecteren je keuze als je geen verdere aanpak wenst. Zorgen voor opvolging en feedback aan melders.
Registreren: Ze registreren je melding (dat kan ook anoniem) in een beveiligd systeem.

Waarvoor kan je niet bij hen terecht?

  • Voor acute crisisopvang
  • Voor het indienen van een formeel verzoek

Heb je onmiddellijk nood aan een gesprek of ondersteuning? Dan kan je dag en nacht terecht bij:

  • Tele-Onthaal (24/7): bel 106 of mail naar tele-onthaal.be
  • Zelfmoordlijn (24/7): bel 1813 of mail naar zelfmoord1813.be
  • Meldpunt geweld en misbruik: (9-17 u.): bel 1712

Welke stappen volgen na een melding?

Nadat je de Vertrouwensunit hebt gecontacteerd, ontvang je binnen de drie werkdagen een antwoord. Na een eerste contact via mail, nodigen we je uit voor een persoonlijk gesprek (fysiek of online). Tijdens dit gesprek bieden we je een luisterend oor, een eerste opvang. In een veilige omgeving kan je vertellen over de situatie die jou hier gebracht heeft en wat jouw bezorgdheden, noden en behoeftes zijn. Vervolgens informeren we je over de stappen die je kan zetten. Uiteraard kan je ook terecht bij externe instanties. Jij bent het die beslist om een stap te zetten. De vertrouwenspersoon neemt dus nooit actie zonder jouw toestemming. Je bent ook welkom om enkel te ventileren en (nog) geen actie te ondernemen. Een pasklare oplossing voor elke melding is er niet. Bij het overwegen van de verschillende stappen bekijken we samen met jou de voor- en nadelen. Ten slotte registreert de vertrouwenspersoon elke melding anoniem in een afgeschermd registratiesysteem.

Welke mogelijke aanpakken zijn er?

We informeren je over de stappen die je kan zetten en bekijken samen welke voor jou wenselijk en haalbaar zijn om herstel na te streven.

  • Is het een optie om de persoon die het ongewenste gedrag stelt aan te spreken? Kan of wil je dat zelf doen, of verkies je dat de vertrouwenspersoon dat in jouw plaats doet?
  • Wil je hulp bij het assertief duidelijk maken waar jouw grenzen liggen?
  • Denk je dat je zelf grenzen hebt overschreden en wil je hierover vertrouwelijk met iemand praten?
  • Kan verzoening beide partijen dichter bij elkaar brengen en erkenning geven?

Wil je dat er onderzocht wordt of er maatregelen moeten worden genomen? Ook dan bekijken we welke stappen voor jou wenselijk zijn.

  • Moet een leidinggevende, de hr-dienst of een hogere leidinggevende ingelicht worden om jouw melding op te volgen? Na een neutraal onderzoek kan die bekijken welke acties passend zijn: een evaluatiegesprek, een coachingstraject ...
  • Wij kunnen je begeleiden en adviseren wanneer je een tuchtprocedure wilt opstarten.
  • Wil je je liever laten begeleiden door een externe instantie? Wij informeren je over de verschillende mogelijkheden en ondersteunen je om met die instanties contact te leggen.

Waarom wordt mijn melding geregistreerd?

De registratie van meldingen helpt onze hogeschool om de vinger aan de pols te houden en om zicht te krijgen op wat er leeft. Op basis van deze registraties kan de Vertrouwensunit:

  • een beter overzicht krijgen over meldingen met gemeenschappelijke kenmerken
  • een accurate opvolging van de dossiers nastreven
  • beleidsadviezen formuleren zodat de hogeschool sneller gepaste maatregelen kan uitwerken en implementeren

Bovendien wordt gevraagd niet enkel binnen VIVES, maar ook aan de overheid geanonimiseerde data te rapporteren.