Wanneer
    donderdag 30 mei van 13 tot 16 u.
Waar
    Campus Roeselare

Deze wetenschapsbar gaat over Zorgethiek en het belang van empathie, verbinding en compassie, binnen en buiten de zorg! 

Linus Vanlaere, zorgethicus, deelt inzichten over verbonden blijven in complexe situaties, terwijl Ann Lammens ethische reflectie verkent via ervaringsgericht leren. Magali De Pauw onthult de dynamiek tussen generaties op de werkvloer en hoe dit de samenwerking beïnvloedt. Verken na de sessies het sTimul zorgethisch lab en SIM-lab in Roeselare.

Timing

Lokatie: VIVES Campus Roeselare - B2.1

13:00 - Introductie 
Merlijn Morisse - Hoofd wetenschapscommunicatie Hogeschool VIVES

13:10 - Hoe blijven we ook bij dilemma’s met elkaar in verbinding?
Linus Vanlaere, Zorgethicus VIVES, stafmedewerker ethiek in Bermhertigheid Jesu en vrijwillig wetenschappelijk medewerker KULeuven

We hebben allemaal wel eens te maken met lastige beslissingen, of het nu op het werk, thuis of in andere situaties is. Soms lijken alle opties nadelen te hebben. Zorgethiek is een andere manier om met dilemma's om te gaan. In plaats van alleen naar de uitkomst te kijken, richt zorgethiek zich op hoe we tot een beslissing komen. Het draait om zorgzaamheid, verantwoordelijkheid en het gesprek aangaan met anderen. Bij zorgethiek is het belangrijk om niet alleen naar jezelf te kijken, maar ook naar de mensen om je heen. Hoe voelen zij zich bij een bepaalde keuze? Hoe kunnen we samen tot een beslissing komen? Tijdens deze sessie leer je wat zorgethiek is en hoe je het kunt toepassen in het dagelijks leven. We bespreken concrete manieren om met anderen in gesprek te gaan als je voor een lastige keuze staat. Ook leer je hoe je je eigen gevoelens en die van anderen beter kunt begrijpen.

13:40 - Hoe kunnen we via het simuleren/ervaringsgericht leren de ethische reflectie sTimuleren?
Ann Lammens, coördinator sTimul, onderzoeker en docent aan Hogeschool VIVES

Met sTimul zorgethisch lab (www.stimul.be) zet VIVES met kracht èn expertise in op (zorg)ethiek in opleiding, onderzoek en dienstverlening. Naast het opleiden van (toekomstige) hulpverleners zet sTimul VIVES ook in op de begeleiding van zorg- en welzijnsorganisaties en zorgopleidingen in het borgen van een relationele benaderingsTimul werkt daarbij ervaringsgericht door aan de slag te gaan met de ‘geleefde ervaringen’ van deelnemers. Er wordt ingeleefd in het leven van een persoon met een (fysische of psychische) kwetsbaarheid door het dragen van een ouderdomspak of brillen met gezichtsbeperking, tremor wordt nagebootst. Er kan via een VR beleving gevoeld worden hoe het leven met dementie is.  Steeds gaan sTimulbegeleiders de reflectie stimuleren. Via praktijkgericht onderzoek worden waardevolle ervaringen omgezet in concepten en taal. In deze sessie kom je meer te weten over hoe sTimul hands-on ethische reflectie stimuleert en hoe je dit kan toepassen binnen jouw eigen werkcontext.

14:10 - Pauze en belevingsbezoek aan sTimul zorgethisch lab en SIM-lab in Roeselare, met begeleiding door Ann Lammens en Marjorie Maes

15:00 - !?Gen X,Y,Z… easy as 1,2,3?!
Magali De Pauw, Enthousiaste vroedvrouw – docent – mens

Samenwerken met verschillende generaties in een team: een kwestie van elkaar begrijpen. Deze sessie geeft je meer inzicht in de verschillende generaties, hoe die zich tov elkaar verhouden en hoe samenwerking en goede communicatie opgezet kan worden.

15:30 - verwacht einde van de lezingen. Netwerkingmoment 

Blijf gerust nog even hangen om wat na te praten. 

 

 

Aanmelden

Ik ben