De Management Days zijn een meerdaags evenement voor leerlingen uit de derde graad van het secundair onderwijs. Hierbij kunnen ze via interactieve workshops (telkens halve dag) kennismaken met business en management in de breedste zin van het woord en ontdekken ze de opleidingen in het studiegebied handelswetenschappen en bedrijfskunde.

Dit schooljaar zetten we graag onze deuren wagenwijd open voor de Management Days op dinsdag 25, woensdag 26 en donderdag 27 april 2023. Op die dagen kan je met jouw leerlingen deelnemen aan workshops die door onze docenten gegeven worden over diverse business en management topics, informatica, toerisme, hotelmanagement, media en entertainment en wellbeing. De workshops weerspiegelen nagenoeg alle opleidingen handelswetenschappen en bedrijfskunde, zowel in campus Brugge Xaverianenstraat als Kortrijk.

Check het programma hieronder en schrijf in voor een halve of hele dag. 

Voormiddag

8u45: onthaal
9u00: workshop 1
9u50: workshop 2
10u35: pauze
10u50: workshop 3
11u35: algemeen afsluitmoment
12u00 einde voorzien

Namiddag

12u45: onthaal
13u00: workshop 1
13u50: workshop 2
14u35: pauze
14u50: workshop 3
15u35: algemeen afsluitmoment
16u00: einde
 

De inschrijvingslink komt online vanaf eind januari. Geef alvast je e-mailadres door om de uitnodiging te ontvangen. 

Programma

Welke thema's komen allemaal aan bod tijdens de VIVES Management Days? Ontdek het hieronder.

twee studenten en een docent volgen een spreker in de les International Management

In Brugge Xaverianenstraat

  • fiscaliteit
  • entrepreneurship
  • creativiteit
  • internationaal zaken doen
  • projectmanagement
  • toerisme
  • sportmanagement
  • cultuurmanagement
  • rechtspraktijk
  • HRM
  • hospitality
  • professioneel taalgebruik
  • media
student met laptop volgt les Digital Business Management

In Kortrijk

  • fiscaliteit
  • automotive trends
  • entrepreneurship
  • creativiteit
  • internationaal zaken doen
  • projectmanagement
  • eventmanagement
  • beleggen
  • risk management
  • sales training
  • immobiliën
  • social media voor bedrijven
  • datamining
  • app-ontwikkeling
  • HRM
  • wellbeing op de werkvloer
  • ergonomie, eventmanagement
  • marketing
  • transport, logistiek en supply chain management
  • professioneel taalgebruik
  • media en entertainment

Brugge Xaverianenstraat

De workshops in Brugge zijn (onder voorbehoud van definitieve planning voorzien in februari):

Inleiding in de reclamepsychologie

Hoe komt het dat je bepaalde producten koopt, zonder dat je ze nodig hebt? De mens is geen rationeel wezen die zich enkel laat leiden door zijn verstand. Iedereen is continu onderhevig aan heel wat marketingprikkels die consumenten aanzetten tot het kopen van producten of diensten. In deze inleiding in de reclamepsychologie leer je hoe marketeers inspelen op onze emoties, attitudes, behoeftes,  maar ook hoe marketingtechnieken gebaseerd zijn op bepaalde leerprocessen.

Vlaamse media : impact van digitalisering

Digitalisering heeft een enorme impact op de wijze waarop je media consumeert:  streamingdiensten zoals Netflix, Spotify.. hebben een enorme impact.  Kranten zetten steeds meer in op digitale abonnementen. Cinema staat onder druk, fm als klassiek distributiekanaal voor radio krijgt meer en meer concurrentie. In deze workshop sta je stil bij de impast van de digitalisering op media.

Organisatie en structuur van de Belgische rechtbanken

Welke rechtbanken zijn er en voor welke zaken is een bepaalde rechtbank bevoegd. In deze workshop maak je kennis met een aantal begrippen zoals, misdrijf, het openbaar ministerie, de procureur des konings, de rechter, een burgerlijke zaak ...

Tax-on-Web

In deze workshop maak je kennis met personenbelasting en ga je aan de slag met TAX-ON-WEB. Via een eenvoudige case worden de basisprincipes van de tool toegelicht.

Event Management - een introductie

In deze workshop ontdek je welke stappen je moet zetten om een evenement te organiseren. Handig voor je eerste schoolbal of klasfuif.

Doping bestrijden in de sport: een globale en integrale aanpak vanuit het sportrecht.

In deze workshop maak je kennis met sportmanagement. Via de thematiek van doping in de sport zoom je in op sportrecht.

Duurzaam toerisme

In deze workshop ga je na hoe je een reis duurzamer kan maken door de sustainable development goals te implementeren.

Wie is de vader van Delphine Boël?

Hoe bepaal je wie voor de wet de ouders zijn van een kind? We weten nu allemaal dat België er recent een extra prinses heeft bijgekregen, een vijftigjarige prinses nog wel. Hoe kan dat zomaar? In deze workshop bekijk je het juridische ouderschap en het belang ervan op een interactieve manier. 

Professionele online visibiliteit in de horeca

Het belang van de online etalage van elk bedrijf wordt steeds groter. Wat is het belang van een website, webshop, social media en online marketing in de horecasector? En hoe maak je je online visibiliteit helemaal up to date? In deze sessie overloop je verschillende online kanalen die een horecazaak kan gebruiken om nog meer klanten en te trekken en zo de omzet te verhogen.

Stel de perfecte menukaart op!

In deze workshop leer je hoe je een gebalanceerde en aantrekkelijke menukaart opstelt. Je start met een korte introductie in de prijsbepaling van de verschillende gerechten op de kaart. Vervolgens pas je enkele marketingtechnieken toe om de menukaart te optimaliseren. Je krijgt nog enkele tips en tricks mee om je menukaart aantrekkelijk te maken.

Klimaatverandering als bedreiging voor toerisme

Tal van natuurrampen zijn het gevolg van de klimaatverandering. Orkanen, stortregens, tornado's, vloedgolven komen steeds vaker voor, ook in eigen land, en vormen een bedreiging voor toerisme. Zowel de luchtvaart, het leven in de plaatselijke accommodatie en de tijdsbesteding op de bestemming lijden hieronder. In deze workshop blik je vooruit en sta je stil bij de toekomst van toerisme. 

Opstarten van een eigen zaak

Wil je ooit zelfstandig worden? In deze workshop ontdek je hoe je je eigen zaak kan opstarten. Je staat stil bij onder andere de opstartformaliteiten, de verschillende vennootschapsvormen en de btw.

Here's to the crazy ones: een vakoverschrijdende workshop over Apple

In deze workshop ontdek je Apple als bedrijf maar krijg je ook een inleiding in grafische vormgeving. Met Adobe Illustrator ga je het Apple-logo reproduceren.

Just give it a shot: Tequila!

Wil je meer te weten komen over hoe een agaveplant wordt omgetoverd in tequila? En hoe zit dat met dat zout en die citroen? Een van onze docenten brengt je (figuurlijk) naar Mexico en vertelt je alles over de oorsprong, productie, de soorten en serveertechnieken van tequila. Op het einde hoeven we jullie natuurlijk niet meer te vertellen wat het hoofdbestanddeel van een margarita is…. ¡Salud! 

Ethical hacking: intro

Wat is hacken? In deze workshop ga je via een Linux-computer een simpele hack uitvoeren op een server. Natuurlijk moet er eerst een connectie gemaakt worden naar die server. Dit doe je aan de hand van netwerkapparatuur zoals routers en switches. Op deze manier ontdek je hoe computernetwerken en -infrastructuur verbonden zijn.

Kortrijk

De workshops in Kortrijk zijn (onder voorbehoud van definitieve planning voorzien in februari):

De magische wereld van transport, logistiek en supply chains

 

Je zal maar een nieuwe laptop, of een nieuwe schakelaar voor de versnelling van je fiets, of nieuwe voetbalschoenen besteld hebben waarvan de levering nog lang op zich kan laten wachten. Is het niet omdat dat schip zich in de oevers van het Suezkanaal heeft geboord of omdat ze in de haven niet meer meekunnen met het lossen van al die containers, dan is het misschien omdat ze in het magazijn net die pallet met jouw bestelde artikel niet terugvinden, of dat de fietskoerier platte band heeft en dan maar je pakketje terug gestuurd heeft voor een latere levering. Je kan er zelf weinig aan doen, maar je kan wel leren over waar die schakelaar vandaan komt, waarom je voetbalschoenen in Cambodja gemaakt worden, wie allemaal onderdelen levert en ook hoe en waar die geleverd worden om uiteindelijk die laptop samen te stellen volgens jouw wensen. Je pakketje is alsnog tijdig gearriveerd? Top! Welkom in de magische wereld van transport, logistiek en supply chains.

Inleiding in de reclamepsychologie

 

Hoe komt het dat je bepaalde producten koopt, zonder dat je ze nodig hebt? De mens is geen rationeel wezen die zich enkel laat leiden door zijn verstand. Iedereen is continu onderhevig aan heel wat marketingprikkels die consumenten aanzetten tot het kopen van producten of diensten. In deze inleiding in de reclamepsychologie leer je hoe marketeers inspelen op onze emoties, attitudes, behoeftes,  maar ook hoe marketingtechnieken gebaseerd zijn op bepaalde leerprocessen.

Het vastgoedlandschap in België

 

In deze workshop ontdek je hoe vastgoed in België verhandeld wordt. In een praktische oefening ga je na welke kosten er komen kijken bij de aankoop van een woning. Ten slotte zoom je nog even in op het beroep van vastgoedmakelaar: de reglementering rond het beroep, de toetredingsvoorwaarden, de erkende en beschermde beroepsactiviteiten.

Rekruteren en selecteren in een krappe arbeidsmarkt

 

De Vlaamse arbeidsmarkt is krap. De West-Vlaamse arbeidsmarkt nog krapper. Wat betekent dat? En hoe vinden bedrijven 'geschikte arbeidskrachten'? In deze workshop onderzoek je de diverse rekruteringskanalen en sta je stil bij 'the candidate experience'.

Vlaamse media : impact van digitalisering

 

Digitalisering heeft een enorme impact op de wijze waarop je media consumeert: streamingdiensten zoals Netflix, Spotify.. hebben een enorme impact. Kranten zetten steeds meer in op digitale abonnementen.

Marketing for Automotive

 

Marketing staat voor Market Getting: hoe ga je naar de markt als autoconstructeur, concessiehouder of onafhankelijke garage? De markt evolueert razendsnel: elektrificatie en integratie van het online kanaal zullen steeds prominenter aanwezig zijn in de automotive sector. Hoe ga je hiermee om? In deze workshop krijg je een inleiding in automotive management

De geheimen van een zakje chips

 

In deze workshop kijk je met een marketingbril naar jouw lievelingschips. Enkele belangrijke principes van het productbeleid komen aan bod: productindelingen, assortimentsbeleid, productlevenscyclus, design en verpakking, merkenstrategie,... De marketingtheorieën worden eenvoudig uitgelegd en meteen toegepast.

De Gentse Feesten: een business model

 

De Gentse Feesten zijn veel meer dan een feestelijke traditie. Het is ook een business. In deze workshop leren de studenten waar en hoe er geld omgaat in de grootste Vlaamse kermis. En wie daarover beslist.

Bitcoin

 

In deze workshop ontdekt je hoe je bitcoins kunt beheren en traden? Eindelijk wat mist die opklaart.

Vind je passie en kies voor je talent!

 

In deze interactieve workshop ga je op zoek naar je eigen talenten. Op deze manier proef je van het HR-werkveld rond loopbaanbegeleiding én word je ook al voorbereid op je studiekeuze voor het hoger onderwijs. Twee vliegen in een klap.  

Een introductie in Artificiële Intelligentie

 

In deze workshop word je ondergedompeld in artificiële intelligentie. Je zoomt in op de mogelijkheden van AI, Machine Learning en Deep Learning, hun mogelijkheden, voordelen en gevaren? Maar je staat ook stil bij hoe je een AI-project aanpakt? 

Design your wellbeing!

 

In deze interactieve workshop ontdek je hoe je zélf de regie van je eigen wellbeing in handen kan nemen. Met enkele cruciale tips en praktische oefeningen sta je stil bij body, mind, food en movement. 

België belastingparadijs?

 

Wil je ook enkele tips en tricks om belastingen te besparen. In deze inleiding in de personenbelasting krijg je advies van een kenner.

Je bent jong en goed verzekerd?!

 

In deze workshop ontdek je de eerste verzekeringen waar je als student mee te maken hebt. Hoe zit een autoverzekering voor de jonge bestuurders in elkaar. Wat is de zin en onzin van een brandverzekering van een kot? En waarom hebben je ouders best een familiale verzekering? 

Jouw klant een diamant?

 

In deze workshop ontdek je je commerciële vaardigheden. Je krijgt enkele tips & tricks om klantvriendelijk te denken en handelen!

The how behind the wow - een introductie in eventmanagement

 

Tal van bedrijven en organisaties organiseren evenementen om zichzelf te promoten of om mensen te entertainen. Een eventmanager is een allround manager die weet heeft van alle aspecten die bij een event komen kijken: hij of zij kan creatieve concepten bedenken, maar kent ook de wettelijke context, veiligheid, vergunningen. Hij of zij kan creatieve communicatiecampagnes bedenken, maar kan ook budgetteren... In deze workshop ontdek je de basics van eventplanning. Handig voor je eerste klasfuif of schoolbal! 

VIVES Snake Game (Python)

 

Krijg de basics van programmeren. Aan de hand van een simpele old-school snake game die logo's opeet, ontdek je of programmeren je ding is.

Houston, we have a podcast

 

Podcasts zijn vandaag het hipste communicatiemiddel. In deze workshop ontdek je hoe je je eigen podcast kan maken met aandacht voor je set-up en opname, montage en promotie. 

Social media: een stand van zaken

 

Deze workshop brengt je leerlingen achter de schermen van sociale media. Hoe bepalen Instagram en TikTok wat iemand te zien krijgt? Hoe kunnen bedrijven daar winst mee maken? Hoe kunnen gebruikers hun privacy beter beschermen? En: hoe ziet de toekomst van sociale media eruit? In deze workshop ontdekken je leerlingen alles wat zij nog niet wisten over sociale media en vooral: wat sociale media over hen weten.

overeenkomst

Workshop op jouw school

Op de Management Days bieden we allerlei workshops aan op drie dagen die helemaal in het teken staan van wat er allemaal te leren valt in het studiegebied handelswetenschappen en bedrijfskunde. Interesse in zo'n workshop op jouw school op een ander moment? Bekijk ons volledige aanbod en wie weet komt VIVES naar jouw school toe.