De Management Days zijn een meerdaags evenement voor leerlingen uit de derde graad van het secundair onderwijs. Hierbij kunnen ze via interactieve workshops (telkens halve dag) kennismaken met business en management in de breedste zin van het woord en ontdekken ze de opleidingen in het studiegebied handelswetenschappen en bedrijfskunde.

Dit schooljaar zetten we graag onze deuren wagenwijd open voor de Management Days op dinsdag 25, woensdag 26 en donderdag 27 april 2023. Op die dagen kan je met jouw leerlingen deelnemen aan workshops die door onze docenten gegeven worden over diverse business en management topics, informatica, toerisme, hotelmanagement, media en entertainment en wellbeing. De workshops weerspiegelen nagenoeg alle opleidingen handelswetenschappen en bedrijfskunde, zowel in campus Brugge Xaverianenstraat.

Check het programma hieronder en schrijf in voor een halve of hele dag. 

Voormiddag

8u45: onthaal

9u00: workshop 1

9u50: workshop 2

10u35: pauze

10u50: workshop 3

11u35: algemeen afsluitmoment

12u00 einde voorzien

Namiddag

12u45: onthaal

13u00: workshop 1

13u50: workshop 2

14u35: pauze

14u50: workshop 3

15u35: algemeen afsluitmoment

16u00: einde

Inschrijvingen voor de Management Days in Brugge verlopen via mail naar Tania Corbanie. Je vermeldt op welke halve dag je wil komen (dinsdagvoormiddag 25 april, dinsdagnamiddag 25 april of woensdagvoormiddag 26 april) en de workshops die je voorkeur genieten. 

Programma

Welke thema's komen allemaal aan bod tijdens de VIVES Management Days? Ontdek het hieronder.

twee studenten en een docent volgen een spreker in de les International Management

In Brugge Xaverianenstraat

  • fiscaliteit
  • entrepreneurship
  • creativiteit
  • internationaal zaken doen
  • projectmanagement
  • toerisme
  • sportmanagement
  • cultuurmanagement
  • rechtspraktijk
  • HRM
  • hospitality
  • professioneel taalgebruik
  • media

Brugge Xaverianenstraat

De workshops in Brugge zijn (onder voorbehoud van definitieve planning voorzien in februari):

Inleiding in de reclamepsychologie

Hoe komt het dat je bepaalde producten koopt, zonder dat je ze nodig hebt? De mens is geen rationeel wezen die zich enkel laat leiden door zijn verstand. Iedereen is continu onderhevig aan heel wat marketingprikkels die consumenten aanzetten tot het kopen van producten of diensten. In deze inleiding in de reclamepsychologie leer je hoe marketeers inspelen op onze emoties, attitudes, behoeftes,  maar ook hoe marketingtechnieken gebaseerd zijn op bepaalde leerprocessen.

Workshop mogelijk op 26/04 om (09.00 uur, 09.50 uur, 10.50 uur)

Bezint eer ge begint: trouwen of samenwonen?

We zetten de voor-en nadelen van trouwen en (wettelijke)samenwonen op een rijtje. Afhankelijk van de situatie kijken wat “het beste” is voor een potentiële samenwoner of trouwer….

 

Workshop mogelijk op 25/04 (10.50 uur, 13.00 uur, 13.50 uur en 14.50 uur)  en op 26/04 om 10.50 uur.

 

België: een belastingparadijs?

In deze workshop maak je kennis met personenbelasting. Je krijgt tips & tricks om belastingen te besparen. Je maakt kennis met het Belgische fiscale systeem en krijgt inkijk door een kenner. 

 

 

Workshop mogelijk op 25/04 (09.00 uur, 09.50 uur, 10.50 uur, 13.00 uur, 13.50 uur en 14.50 uur)  en op 26/04 om (09.50 uur, 10.50 uur)

Event Management - een introductie

In deze workshop ontdek je welke stappen je moet zetten om een evenement te organiseren. Handig voor je eerste schoolbal of klasfuif.

 

 

Workshop mogelijk op 25/04 (09.00 uur, 09.50 uur, 10.50 uur., 13.00 uur., 13.50 uur. en 14.50 uur.)  en op 26/04 om (09.00 uur, 09.50 uur, 10.50 uur)

Doping bestrijden in de sport: een globale en integrale aanpak vanuit het sportrecht.

Doping bestrijden in de sport: een globale en integrale aanpak vanuit het sportrecht.

 

Workshop mogelijk op 25/04  10.50 uur, 13.00 uur)

Je aankoop bleek een miskoop

Kan je als consument je geld terug krijgen als blijkt dat je aankoop een miskoop was? Tijdens deze workshop kom je te weten hoe je als consument beschermd wordt tegen dit risico. 

Workshop mogelijk op 26/04 om (10.50 uur)

Professionele online visibiliteit in de horeca

Het belang van de online etalage van elk bedrijf wordt steeds groter. Wat is het belang van een website, webshop, social media en online marketing in de horecasector? En hoe maak je je online visibiliteit helemaal up to date? In deze sessie overloop je verschillende online kanalen die een horecazaak kan gebruiken om nog meer klanten en te trekken en zo de omzet te verhogen.

Workshop mogelijk op 25/04 (10.50 uur, 13 uur), 26/04 (09.00 uur, 09.50 uur en 10.50 uur)

 

Stel de perfecte menukaart op!

In deze workshop leer je hoe je een gebalanceerde en aantrekkelijke menukaart opstelt. Je start met een korte introductie in de prijsbepaling van de verschillende gerechten op de kaart. Vervolgens pas je enkele marketingtechnieken toe om de menukaart te optimaliseren. Je krijgt nog enkele tips en tricks mee om je menukaart aantrekkelijk te maken.

Workshop mogelijk op 25/04 (10.50 uur, 13.00 uur ), 26/04 (09.00 uur, 09.50 uur )

Klimaatverandering als bedreiging voor toerisme

Tal van natuurrampen zijn het gevolg van de klimaatverandering. Orkanen, stortregens, tornado's, vloedgolven komen steeds vaker voor, ook in eigen land, en vormen een bedreiging voor toerisme. Zowel de luchtvaart, het leven in de plaatselijke accommodatie en de tijdsbesteding op de bestemming lijden hieronder. In deze workshop blik je vooruit en sta je stil bij de toekomst van toerisme. 

Workshop mogelijk op 25/04 (13.00 uur, 13.50 uur en 14.50 uur) en op 26/04 (09.00 uur, 09.50 uur, 10.50 uur)

Opstarten van een eigen zaak

Wil je ooit zelfstandig worden? In deze workshop ontdek je hoe je je eigen zaak kan opstarten. Je staat stil bij onder andere de opstartformaliteiten, de verschillende vennootschapsvormen en de btw.

Workshop mogelijk op 25/04 (10.50 uur, 13.00 uur, 13.50 uur en 14.50 uur)  en op 26/04 om (09.50 uur, 10.50 uur)

Let's talk about languages

In deze sessie lichten we toe waarom het in AI-tijden van wezenlijk belang is en blijft om als jonge professional meerdere talen te beheersen in een globaliserende, multiculturele bedrijfswereld.

 

Workshop mogelijk op 25/04 (09.00 uur, 09.50 u.)  en op 26/04 om (09.00 uur, 09.50 uur)

Just give it a shot: Tequila!

Wil je meer te weten komen over hoe een agaveplant wordt omgetoverd in tequila? En hoe zit dat met dat zout en die citroen? Een van onze docenten brengt je (figuurlijk) naar Mexico en vertelt je alles over de oorsprong, productie, de soorten en serveertechnieken van tequila. Op het einde hoeven we jullie natuurlijk niet meer te vertellen wat het hoofdbestanddeel van een margarita is…. ¡Salud! 

Workshop mogelijk op 25/04 (09.00 uur, 09.50 uur, 10.50 uur, 13.00 uur, 13.50 uur)  en op 26/04 om (09.00 uur, 09.50 uur, 10.50 uur)

overeenkomst

Workshop op jouw school

Op de Management Days bieden we allerlei workshops aan op drie dagen die helemaal in het teken staan van wat er allemaal te leren valt in het studiegebied handelswetenschappen en bedrijfskunde. Interesse in zo'n workshop op jouw school op een ander moment? Bekijk ons volledige aanbod en wie weet komt VIVES naar jouw school toe.