OPGELET!
HET LEERCAFE WERD GEANNULEERD.
Wist je dat docenten van VIVES studiegebied Onderwijs ook onderzoekers zijn?
Op 16 november organiseren we workshops die onderzoeksprojecten in de kijker plaatsen voor jouw onderwijspraktijk.
- Locatie: VIVES campus Torhout (Sint-Jozefstraat 1 - parkeren aan het stedelijk zwembad op 50 meter van de campus)
- Kostprijs: GRATIS
- Doelgroep: kleuter, lager en secundair
18.00 – 18.30 u.
Verwelkoming & soep bar
18.30 – 19.00 u.
Plenaire sessie: De leraar als DJ (Delphine Wante)
In deze sessie deelt de spreker een aantal reflecties over de rol van de leraar in relatie met de technologie. Dit vertrekt vanuit een aantal vaststellingen over de impact van digitalisering in onderwijs op dit moment. Daarna worden een aantal voorbeelden gedeeld van waar technologie een transformatieve waarde kan hebben in de klas (evaluatie en feedback, foutenanalyse, personalisatie, interactie....) met aandacht voor kansen en valkuilen. Mee te brengen: laptop
19.10 – 19.45 u.
Workshop sessies (Inhoud programma - onder inschrijvingsformulier)
- eBAKO/eBALO: digistem (educative technologie implementeren in STEM)
- eBALO: kunstig kijken (MEMO)
- eBASO/eBALO: XR technologie (deel 1)
- eBASO: de impact van de modernisering van het secundair onderwijs op de lerarenopleiding
- eBASO: STEM ja, maar hoe?
- praktijkleerkracht anno 2023: info over het educatief graduaat voor secundair onderwijs
19.50 – 20.25 u.
Workshop sessies (Inhoud programma - onder inschrijvingsformulier)
- eBAKO: Fonemi (fonologisch bewustzijn)
- eBALO: boekvoorstelling CLIL
- eBASO/eBALO: XR technologie (deel 2)
- praktijkleerkracht anno 2023: info over het educatief graduaat voor secundair onderwijs
20.30 - … u.
Netwerk event
Workshops Reeks 2
eBAKO: Fonemi
(fonemisch bewustzijn)
Sprekers - Eva Monstrey en Linsey Hardyns
Onderzoek wijst uit dat het begrijpend lezen er steeds meer op achteruit gaat. Moeite met begrijpend lezen hangt vaak samen met niet of minder goed technisch kunnen lezen. Hoe sterker het fonemisch bewustzijn ontwikkeld is, hoe vlotter de leesstart zal verlopen.
Goed kunnen spelen met klanken is immers een belangrijke voorwaarde om tot lezen te komen. Leerkrachten hebben vaak handen te kort om kinderen individueel te begeleiden bij het inoefenen van de vaardigheden van het fonemisch bewustzijn.
Fonemi is een webapplicatie waarbij kinderen de vaardigheden (isoleren, analyse, synthese en manipuleren van klanken) van het fonemisch bewustzijn individueel kunnen inoefenen. Door te spelen met klanken versterken de kinderen hun fonemisch bewustzijn om zo een vlotte leesstart te maken.
Binnen deze workshop stellen we de app Fonemi kort aan jullie voor.
Mee te brengen: tablet, laptop of smartphone om de app op te laten spelen + een koptelefoon.
eBALO: boekvoorstelling CLIL
Sprekers - Hannelore Simpelaere , Eveline Simpelaere, Christa Pacco en Tamara Buyck
Samen met collega’s uit de lerarenopleidingen van UCLL, Erasmus Hogeschool en Haute Ecole Francisco Ferrer zetten vier docenten van VIVES Campus Torhout hun schouders onder een project rond CLIL in het basisonderwijs. Het hoofddoel is basisscholen ondersteunen in het experimenteren met Content and Language Integrated Learning. Hiervoor organiseren we al drie jaar professionele leergemeenschappen en geven we coaching op de werkvloer. In oktober verscheen het handboek ‘Lesgeven in een andere taal? Zo pak je dat aan in de lagere school!’. Het boek bevat naast concreet lesmateriaal ook digitale ondersteuning.
In de professionele leergemeenschappen beantwoorden we vragen als ‘wat is CLIL’ en ‘hoe kan dit in het basisonderwijs geïmplementeerd worden’. De deelnemers delen good practices, tips en concreet materiaal en ze wisselen hun ervaringen en bezorgdheden uit.
Een vijftigtal leraren uit 23 scholen gingen er al enthousiast mee aan de slag. Spring jij ook mee op de CLIL-kar?
praktijkleerkracht anno 2023: info over het educatief graduaat voor secundair onderwijs
Spreker - Lisa Brille
In 2019 verdween de SLO-opleiding om plaats te ruimen voor de educatieve graduaatsopleiding, de verkorte educatieve bacheloropleiding zonder vermelding van onderwijsvakken en de educatieve masteropleiding. De educatieve graduaatsopleiding, de opleiding voor praktijkleerkrachten, is om verschillende redenen uniek. Het is momenteel de enige graduaatsopleiding binnen onderwijs en telt bovendien ‘slechts’ 90 studiepunten, omdat deze studenten als startvoorwaarde hun nuttige beroepservaring inbrengen. In dit LEERcafé staan we verder stil bij het profiel van deze praktijkleerkracht anno 2023:
Deel 2: Educatief graduaat by VIVES
- Hoe ziet de opleiding tot educatief graduaat eruit (= curriculum, trajecten)?
- Welke basiscompetenties mag je verwachten van een pas afgestudeerde educatieve graduaat op je school?
Deel 1 en Deel 2 kunnen los van elkaar worden gevolgd