Wanneer
    15/02/2023
Waar
    Campus Kortrijk | Onderwijsgebouw De Kuil

wetenschapsbar?

De 'Wetenschapsbar' is een gezellige samenkomst om met een kopje koffie je te laten inspireren door VIVES onderzoekers, externe onderzoekers en bedrijven, die met passie hun onderzoeksprojecten met je delen (voorheen Light Up-café). Iedereen is welkom! Zowel externen uit organisaties, docenten en leerkrachten, studenten hoger onderwijs of leerlingen secundair onderwijs,…
Zet alvast de volgende editie in je agenda op 15 februari op de campus in Kortrijk. We beloven je een update rond innovaties en digitale transformaties in het onderwijs. Delphine Wante (VIVES), Peter Dejonckheere (VIVES), Tom Madou (VIVES) en Rani van Schoors (KULAK) vullen het programma. 

Programma

  • 13u30: Opening Bar
  • 14u00: Introductie
  • 14u10: spreker Delphine Wante
  • 14u30: spreker Peter Dejonckheere
  • 14u45: Break met VR-initiatie
  • 15u00: spreker Tom Madou
  • 15u20: spreker Rani van Schoors
  • 15u40: Netwerk moment
  • 16u00: Verwacht einde

Sprekers

Delphine Wante

“De leraar als DJ”

In deze sessie deelt de spreker een aantal reflecties over de rol van de leraar in relatie met de technologie. Dit vertrekt vanuit een aantal vaststellingen over de impact van digitalisering in onderwijs op dit moment. Daarna worden een aantal voorbeelden gedeeld van waar technologie een transformatieve waarde kan hebben in de klas (evaluatie en feedback, foutenanalyse, personalisatie, interactie....) met aandacht voor kansen en valkuilen.   

Peter Dejonckheere

Studenten of leerlingen lukraak bijeenzetten en maximaal leren verwachten in een groep is niet steeds een goed idee. De uitdaging is nog groter in een virtuele ruimte.

Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat de effectiviteit van samenwerkend leren met digitale tools niet alleen afhangt van de eigenschappen van de taak die in groep wordt uitgevoerd, maar ook van de eigenschappen van de groep zelf én van de leden van de groep op het vlak van hun attitudes, motivaties en ervaren frustraties. We stellen kort een didactiek voor waarin dergelijke bezorgdheden een plaats kunnen vinden. 

Rani Van Schoors

Onze heterogene en multiculturele samenleving stelt ons voor heel wat uitdagingen. Ook de samenstelling van de klassen in onze scholen wordt steeds gevarieerder. Voor leerkrachten wordt het daardoor steeds moeilijker om een lesstijl te hanteren die werkt voor elke leerling. Hoe zorg je er als leerkracht voor dat je lessen aangepast zijn aan het niveau van elke leerling? 

Technologie kan helpen om in te spelen op de verschillende voorkeuren en op het potentieel van elke leerling. Gepersonaliseerd digitaal leren laat  toe om te differentiëren, om leerlingen uit te dagen en hun betrokkenheid te verhogen. Het kan je sneller inzicht geven in leerprocessen van leerlingen. Zo kan je als leerkracht je lesinhoud aanpassen aan het niveau én het tempo van elke leerling.

Rani Van Schoors onderzocht binnen het I-learn project de mogelijkheden van digitaal gepersonaliseerd leren voor het Vlaamse onderwijs en deelt haar resultaten met jullie.

  

Tom Madou

Artificiële intelligentie is een ‘hot topic’ anno 2023. De mogelijkheden van applicaties als ChatGPT verbazen momenteel een breed publiek. Ook binnen onderwijs kent AI zijn toepassingen. De voorbije jaren werden in VIVES stappen gezet om met AI het leren van studenten te ondersteunen. In deze sessie wordt toegelicht hoe AI studenten kan helpen tijdens het volgen van ‘blended’ leeractiviteiten.  

Er wordt getoond hoe leergedrag kan worden getraceerd om feedback te automatiseren. Het uiteindelijke doel is steeds om de kans op slagen voor studenten te vergroten.  

Info

Lieselot Watty

Merlijn Morisse

Aanmelden

Dit event is gratis. Aanmelden is noodzakelijk. Nodig gerust collega's of geïnteresseerden uit. Aanmelden kan tot en met 13/02/2023.

Ik ben