• spellencollectie2.jpg

Oefenen van executieve functies bij lagere schoolkinderen binnen de hulpverlening

Oefenen van executieve functies bij lagere schoolkinderen binnen de hulpverlening... welke spellen zijn bruikbaar en hoe begin je eraan? aan VIVES Noord

Binnen de hulpverlening merken we meer en meer dat het stimuleren van executieve functies een must is om kinderen vooruit te helpen. Deze functies zijn niet alleen van belang bij schoolse vaardigheden maar ook bij de sociaal en emotionele ontwikkeling van de kinderen. 

In deze vorming spitsen we ons toe op de drie hoofd-executieve functies:

  • impulscontrole : zorgt ervoor dat kinderen minder afgeleid zijn en beter hun aandacht; kunnen richten.
  • werkgeheugen : stelt je in staat om te plannen en instructies van anderen onthouden;
  • cognitieve flexibliteit : stelt je in staat om je vlot aan te passen aan nieuwe situaties en taken die wisselen. 

Voorkennis over executieve functies is niet nodig. Per categorie stellen we verschillende spellen voor en geven we tal van tips naar gebruik toe. Hiernaast nemen we ruimschoots de tijd om een aantal spellen uit te testen. Deze vorming richt zich naar professionelen die met kinderen werken tussen 5 – 12 jaar.

VIVES Spellenarchief is een onderdeel van Hogeschool VIVES en werkt rond de integratie van bord- en gezelschapsspellen in het werken met kinderen, jongeren of volwassenen. We beschikken hiervoor over een collectie van 20 000 verschillende bord- en gezelschapsspellen.

Deel dit via
Praktijkgericht

maandag 26 maart 2018 van 9u30 tot 12u30

45 euro
Heb je vragen?Ik help je graag verder!Jef Suykerbuykmail mij