Aan de slag met WISC-V

Aan de slag met WISC-V aan VIVES Zuid

In december 2017 werd de WISC-V gepubliceerd, een algemene intelligentietest voor de leeftijd van 6 tot en met 16 jaar. De opleiding toegepaste Psychologie (VIVES Zuid) biedt u graag een bijscholing aan om u de nieuwigheden van de WISC-V eigen te maken.

Voor wie vertrouwd is met eerdere of andere versies van de Wechsler intelligentietesten, is de WISC-V herkenbaar. Toch zijn er een aantal belangrijke wijzigingen. Niet alleen de afnameprocedure en de inhoud van de subtesten zijn aangepast, maar ook de theoretische onderbouw en structuur kregen een nieuw jasje. Deze veranderingen hebben dan ook een impact op de interpretatie en het handelingsgericht advies dat aan de cliënten kan worden meegegeven.

De bijscholing is opgebouwd uit twee dagdelen. Naargelang de voorkennis van de WISC-V waarover u beschikt, kan u ervoor kiezen zowel het voor- als namiddagprogramma (zie verder) te volgen, ofwel pas in de namiddag aan te sluiten. Voor wie kiest om enkel in de namiddag aan te sluiten gaan we er van uit dat u vertrouwd bent met de WISC-V (minstens al de handleiding doorgenomen en inzicht hebben in de structuur van de WISC-V, minimaal een oefenafname gedaan hebben).

Programma

Voormiddag (9.30u-12.30u)

In de voormiddag staan we stil bij inhoud en de opbouw van de WISC-V. We plaatsen dit binnen de geschiedenis van de ontwikkeling van intelligentietesten om de link te kunnen leggen naar de theorievorming waarop de WISC-V gedeeltelijk gebaseerd is (en waarop we in de namiddag de interpretatie enten). We bekijken ook de belangrijkste verschillen tussen de WISC-III en de WISC-V, zowel naar afname als naar structuur toe.

Middagpauze met broodjesmaaltijd (12.30u-13.30u)

Namiddag (13.30u-17.00u)

Tijdens het namiddagprogramma maken we de overstap naar de praktijk met als belangrijkste focus de interpretatie van de testresultaten behaald op de WISC-V. We vertrekken hierbij van het Cattell-Horn-Caroll-model (CHC-model) van intelligentie, een theoretisch sterk onderbouwd model over de structuur van intelligentie dat als basis dient voor de interpretatie. We reiken je, aan de hand van een casus, een tool aan om stapsgewijs de testresultaten te interpreteren en te koppelen aan handelingsgerichte adviezen.

Doelgroep

Deze bijscholing richt zich op:

  • Zelfstandig werkende psychologen en andere beroepspsychologen
  • Bachelors in de toegepaste psychologie
  • Masters in de Psychologie
  • Masters in de Orthopedagogie

Datum

15 november 2018 (9.30u – 17.00u)

Aantal deelnemers:
De opleiding gaat van start bij een minimaal aantal deelnemers, anders worden de reeds uitgevoerde betalingen teruggestort.

  • Minimaal aantal deelnemers: 10
  • Maximaal aantal deelnemers: 20

Certificering

Attest van deelname

Docenten

Isabel Vandemaele, Master in de psychologie, verbonden aan de opleiding Bachelor Toegepaste Psychologie van de VIVES-hogeschool en lid van de Raad van Bestuur van het Vlaams Forum voor Diagnostiek
Jelske Vandormael, Master in de psychologie, verbonden aan de opleiding Bachelor Toegepaste Psychologie van de VIVES-hogeschool

Prijs

90 euro - Volledige dag (handouts en casusmateriaal, broodjesmaaltijd, koffie en drankje inbegrepen)
50 euro - Namiddag (handouts en casusmateriaal, koffie en drankje inbegrepen)

Inschrijven

Uiterste inschrijvingsdatum: 08/11/2018. Na je inschrijving krijg je een bevestiging en een factuur.
De factuur geldt als inschrijvingsbewijs. Met je inschrijving verklaar je je akkoord met de inschrijvings-, annulerings- en betalingsvoorwaarden zoals vermeld op de website.

Deel dit via

Donderdag 15 november 2018
Vanaf 9u30.

Heb je vragen?Ik help je graag verder!Korneel Holvoetmail mij