Ben je geboeid door geschiedenis en hoe die doorwerkt in onze samenleving vandaag? Werk je graag met jongeren en wil je hen die kritische inzichten bijbrengen? Dan is het onderwijsvak geschiedenis iets voor jou.
Inhoud en didactiek
In de loop van de driejarige opleiding komen zowel vakinhoud als vakdidactiek aan bod. Wat de vakinhoud betreft, besteden we vooral aandacht aan het programma van de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs. We beginnen met een algemeen historisch overzicht. We bouwen vervolgens op die basis verder en verdiepen ons doorheen de opleiding in elke historische periode. In het luik vakdidactiek bekijken we hoe je geschiedenis boeiend kan brengen. We leren je natuurlijk ook de knepen van het onderwijsvak. Daarnaast doen we enkele excursies.
Aandacht voor actualiteit is een must
Het spreekt voor zich dat interesse en motivatie belangrijke troeven zijn. Ook aandacht hebben voor de nationale en internationale actualiteit is een must. Als leraar geschiedenis breng je de leerlingen kennis bij over vervlogen tijden. Daarbij heb je zowel oog voor de grote verhalen als het dagelijkse leven. Je reikt hen een tijdskader en zo ook een basisstructuur aan.
Alles in zijn context
Je leert hen kritisch omspringen met bronnenmateriaal en laat hen proeven van geschiedenis als wetenschap. Je laat hen inzien dat de dingen nooit zwart-wit zijn. Je voert hen de wereld rond om dit te ervaren. Je brengt hen bij dat elke samenleving er eigen waarden op nahoudt en dat je alles in zijn context moet zien. Je duidt de wereld waarin ze opgroeien en leert hen kritisch omgaan met het overaanbod aan informatie, want niet alles is wat het lijkt. Je bent sterk gemotiveerd om de leerlingen uitdagend en enthousiasmerend op sleeptouw te nemen doorheen alle tijden.