Spellen kunnen een grote meerwaarde hebben om (de Nederlandse) taal (in al zijn facetten) te stimuleren in het werken met anderstalige nieuwkomers. Hierbij denken we niet alleen aan typische taalspellen, maar ook aan spellen waarbij de communicatie gestimuleerd wordt zoals bijvoorbeeld het geval is bij coöperatieve spellen.
Naast taalspellen, bekijken we ook andere spellen, met een eenvoudige uitleg, die kunnen ingezet worden. Bij alle spellen zoomen we in op de mogelijkheden om ze aan te passen aan de doelgroep. Ook de spelregels en de manieren om spellen uit te leggen worden bekeken. Tijdens deze workshop worden een aantal heel bruikbare spellen voorgesteld en uitgeprobeerd.
Doelgroep
Leerkrachten kleuter-, lager, secundair en volwassenonderwijs, buitengewoon onderwijs, ondersteuners, zorgleerkrachten, zorgcoördinatoren, leerlingbegeleiders, opvoeders, andere hulpverleners
Doelstellingen
- Bekijken van spellen die een meerwaarde kunnen bieden bij het oefenen van taalvaardigheden, sociale en emotionele vaardigheden, intellectuele vaardigheden en motorische vaardigheden.
- Aanpassingen bedenken voor bestaande spellen.
- Bekijken en uitproberen van spellen voor anderstaligen.
- Uitproberen van eenvoudige spelfiches en filmpjes met speluitleg
- Kennismaken met tal van concrete toepassingsmogelijkheden van gezelschapsspellen voor de OKAN-klas.
Methodiek
Voorstellen, uitproberen en bespreken van een selectie gezelschapsspellen met een educatieve meerwaarde.
VIVES SpellenLab is een onderdeel van Hogeschool VIVES en werkt rond de integratie van bord- en gezelschapsspellen in het werken met kinderen, jongeren of volwassenen. We beschikken hiervoor over een collectie van meer dan 21 000 verschillende bord- en gezelschapsspellen.