creatieve brainstorm
Bachelor in het bedrijfsmanagement

marketingcommunicatie

marketing-communicatie
Bachelor in het bedrijfsmanagement, afstudeerrichting marketing, specialisatie marketingcommunicatie aan VIVES Zuid

Leer producten en diensten promoten bij de juiste doelgroep: ontdek de nieuwste digitale marketingtrends en hoe je komt tot een goeie reclamecampagne.

Waar kan ik dit volgen?
Ook op afstand

Je kunt dit diploma ook van thuis uit behalen, vrij van tijd en ruimte.

Verdiep je in de digitale marketingwereld
studenten in klas

Als marketeer was je vroeger bezig met reclame, in krant of op TV. Vandaag heb je zoveel meer mogelijkheden.  We tonen je in deze specialisatie van de afstudeerrichting marketing de weg in het doolhof van al die on- en offline mediakeuzes voor bedrijven en organisaties. Marketingcommunicatie is een mix van creativiteit en strategie. 

Digitale marketing is niet meer weg te denken in bedrijfscommunicatie. Elk bedrijf gebruikt sociale media en jij wordt hiervoor verantwoordelijk. Na je opleiding heeft Google Analytics geen geheimen meer voor jou, evenmin als e-commerce en mediaplanning. Je leert hoe je het best een boodschap commercieel kunt verwoorden op verschillende kanalen en de creatievelingen kunnen zich helemaal uitleven met Visual Advertising. Je zet je kennis om in praktijk via reële projecten in een heus Marketing Lab en we organiseren experience days om je de nieuwste trends aan te leren zoals Instagram of TikTok voor bedrijven.

Communicatieve en sociale vaardigheden zijn uiteraard ook belangrijk. We leren je vlot communiceren in het Nederlands, Frans en Engels en hebben aandacht voor jouw talenten en persoonlijke skills. Dit zijn allemaal troeven voor een succesvolle job in een marketing- of reclamebureau of de marketingafdeling van een grote onderneming.

Wat leer ik in deze opleiding?

Als allround marketeer heb je een algemene commerciële achtergrond nodig maar eveneens een doorgedreven marketingkennis met een bijkomende kennis rond communicatie. We focussen op een aantal pijlers:

  • alles wat met commerciële kennis en (digital) marketing te maken heeft
  • specifieke vakken rond marketingcommunicatie (visual advertising, copywriting, direct marketing...)
  • communicatieve vaardigheden in verschillende talen
  • IT-vaardigheden rond advertising en websites (InDesign, Photoshop, Webdesign)
  • praktijk: stages, experience days, bedrijfsbezoeken, reële projecten, marketing lab, bootcamp
Groepswerk

Studiemateriaal

Studiemateriaal omvat onder andere boeken, cursussen en digitale leermiddelen die je nodig hebt tijdens je studie.

Studiemateriaal

Vakken en praktijk

Benieuwd welke vakken en welke praktijkonderdelen deel uitmaken van het programma? Bekijk hieronder een beknopt overzicht.

Vakken en praktijk

Marketing fundamentals
Digital Marketing
Consumentengedrag
Visual Advertising
InDesign
Photoshop
Copywriting
Mediaplanning
Marketing & Corporate Communication
Digital Expert Class
Direct Marketing
Psychologie van de reclame
Direct Marketing
Webdesign
Frans
Engels

Lessentabel

Hieronder vind je een voorbeeld van hoe je weekrooster eruit kan zien. Gemiddeld heb je twintig lesuren per week.

Lessentabel

Hieronder vind je een voorbeeld van hoe je lessenrooster er in het eerste semester uit zou kunnen zien. Omdat niet alle vakken het volledige academiejaar worden gegeven, vind je in de deze voorbeeldtabel uiteraard niet alle opleidingsonderdelen terug. We proberen bij het opmaken van elk lessenrooster springuren zoveel mogelijk te beperken.

Kies jouw campus
VIVES Kortrijk
VIVES Kortrijk
  ma di wo do vr za
8u45
Marketing
Excel
Marketing
RZL
   
9u45
Economie
Excel
Burgerlijk recht
Communicatie-vaardigheden
Talentontwikkeling
 
11u00
Burgerlijk recht
Excel
Frans
Communicatie-vaardigheden
Frans
 
12u00
Pauze
13u00
Boekhouden
         
14u00
Boekhouden
Engels
Economie
     
15u15
Frans
Engels
   
Duits of Spaans
 
16u15
Channel Marketing
     
Duits of Spaans
 

Studiemateriaal

pc

Hoelang doe ik over deze opleiding?

Een professionele bachelor is een praktijkgerichte opleiding die je in drie jaar kunt afronden. De opleiding bestaat uit zes semesters die over drie opleidingsfasen worden gespreid. Het programma van de afstudeerrichting marketing omvat 180 studiepunten en is samengesteld uit vakken waarvoor je credits (studiepunten) moet behalen. In elk jaar (opleidingsfase) neem je in principe 60 studiepunten op. Mocht je voor bepaalde opleidingsonderdelen niet slagen, dan pas je in samenspraak met een studie- trajectbegeleider je individuele studieprogramma aan. 

overleg

Hoe ziet mijn studieroute eruit?

Tijdens je studie neem je deel aan praktijkgerichte lessen onder begeleiding van deskundige docenten.  De lessen worden afgewisseld met o.m. stagemomenten, projectwerk of experience days. Je legt zelf ook je eigen accenten: stage in een reclamebureau, KMO of grote onderneming, VIVES-keuzevakken, een internationale week, Erasmus of je stage in het buitenland.

studenten samen

Hoe organiseert VIVES deze opleiding?

Een marketeer is een allrounder. Je start met een combinatie van management- en marketingvakken. Gaandeweg bouw je jouw kennis en vaardigheden rond marketing en communicatie verder uit via specifieke vakken, denk maar aan de strategieën rond product, prijs, communicatie, google analytics of creatieve IT-pakketten.  Die kennis wordt aangevuld met veel praktijk, zowel in als buiten de lessen. Aan het eind van je opleiding ben je dus helemaal voorbereid voor een boeiende job in de marketing.

We werken in kleinere klasgroepen om een goede begeleiding van de studenten mogelijk te maken.

studenten buiten

Ga ik tijdens deze opleiding op stage?

Natuurlijk! Je volgt een professionele bacheloropleiding, praktijkervaring hoort daar bij en bovendien, marketing krijg je in de vingers door het gewoon te doen. In je eerste jaar kom je in contact met de bedrijfswereld via reële projecten, bedrijfsbezoeken en een heus marketingcongres. In het tweede jaar ga je enkele weken aan de slag in een bedrijf waar je kleinere taken voor jouw rekening neemt. In je afstudeerjaar ten slotte word je tien weken lang een fulltime medewerker in een marketing- of reclamebureau, een KMO of in de marketingafdeling van een grote onderneming, bij ons of in het buitenland. Helemaal jouw keuze. En uiteraard krijg je daarbij de nodige begeleiding zowel vanuit het bedrijf als van de hogeschool.

Studeren in het buitenland

Wie een opleiding marketing volgt mag meteen ook internationaal denken. We stimuleren je om tijdens je studies zo'n internationale ervaring op te doen. Dit kan met een Erasmusuitwisseling (we hebben meer dan 100 partnerscholen) maar ook via stage in het buitenland. Studenten die zich hiervoor opgeven keren allemaal laaiend enthousiast terug!

Maar er zijn ook mooie kortlopende alternatieven. Je kan deelnemen aan een internationale week, je Frans bijspijkeren in een Franse taalschool, meegaan op taalreis naar Duitsland of Spanje of je kan ook intekenen voor een studiereis naar China. Tal van mogelijkheden dus. 

Ten slotte: als je helemáál wil ondergedompeld worden in een internationale context, dan kun je je inschrijven voor een bidiplomering waarbij je in je tweede jaar in een partnerschool gaat studeren. Je wordt hiervoor beloond met een dubbel diploma.

 

globe

Ontdek de wereld tijdens je studie!

Evi Vanderberghe
 Quote signs

Ik ben afgestudeerd in de opleiding marketingcommunicatie. Mijn studiekeuze was er enerzijds eentje uit interesse – mijn nieuwsgierigheid werd gewekt tijdens de infodag – maar anderzijds was het ergens ook een gok: je weet natuurlijk nooit of de vakken je zullen liggen. Maar je gaat af op de omschrijving en dan ga je ervoor.

drie personen overleggen aan twee laptops over de startinformatie en info rond 'Wat kost studeren?'

Hoeveel kost je studie?

Studeren kost geld. Studiegeld, cursussen en handboeken, noem maar op. Je studiegeld is het bedrag dat je bij inschrijving in het hoger onderwijs betaalt. Die kostprijs is vastgelegd en is voor elke hogeschool en universiteit in Vlaanderen dezelfde.

meer info >

Starten met je studie

Ongetwijfeld zit je met veel vragen. Selecteer hieronder de opleiding die je bij ons gaat studeren en wellicht vind je op de meeste vragen een antwoord.

meer info >

Onze campussen zijn leef- en studeercampussen. Je vindt er alle faciliteiten om je studies te ondersteunen. Niet alleen dit, maar ook het studentenleven kan al op de campus van start gaan. 

Wat na je studie marketingcommunicatie?
Verder studeren

Verder studeren

De bacheloropleiding Marketingcommunicatie is een heel goeie basis om via een schakelprogramma (1 jaar) een masterdiploma (1 jaar)  te behalen aan een universiteit. Je kan onder andere kiezen voor een master in de handelswetenschappen, bedrijfskunde of communicatiewetenschappen.

Aan onze eigen hogeschool kan je ook via een verkorte studieroute een bijkomend bachelordiploma behalen (bv. eventmanagement, immobiliën en verzekeringen,....). Je kan bij ons eveneens de Banaba 'international management' volgen (1jaar).

Of studeer je liever nog een bijkomend jaar in het buitenland? We zoeken samen met jou naar een geschikte partnerschool.

aan de slag

Aan de slag

Een polyvalente opleiding opent vele deuren. Met dit diploma kan je terecht in een brede waaier van sectoren: reclamebureaus, KMO's, multinationals, retailers of de overheid.  Deze opleiding staat garant voor een boeiende job met veel variatie. Je kan werken als:

  • online marketing specialist
  • content & digital marketeer
  • digital marketing manager
  • freelance marketingadviseur
  • marketing assistant
  • community manager

Of je kan ook verder studeren. Deze opleiding is een goeie voorbereiding op een bijkomend bachelor- of economisch masterdiploma.

Verkorte studieroutes

Een diploma na je diploma?

  1. Met een diploma uit een relevant domein (handelswetenschappen en bedrijfskunde aan VIVES of een andere hogeronderwijsinstelling) met als basisvoorwaarde voldoende credits voor talen, informatica en basis bedrijfseconomie heb je toegang tot een verkorte studieroute van een tot anderhalf jaar.
  2. Zonder diploma uit een relevant domein of je voldoet niet aan de basisvoorwaarde stellen we samen een traject op maat op (op campus of op afstand) van een tweetal jaar.
  3. Met een graduaatsdiploma uit een aanverwant domein stap je in een aanvullingstraject van twee jaar.

Interesse? Neem contact op vóór je inschrijving:

Persoon lacht vertrekt
In een oogopslag

Je studie in een oogopslag

Opleidingstype

Studiewijze

Studieroute

Aantal studiepunten

Waar kan ik dit volgen?

Startmomenten

Toelatingsvoorwaarden

Onderwijstaal

kwaliteit

VIVES staat garant voor de kwaliteit van deze opleiding. We doen dit op basis van het VIVES-referentiekader en het onderwijsbeleidsplan.