Tijdens deze sessie halen we spellen uit de kast die sociale vaardigheden trainen, communicatie stimuleren, en samenwerken bevorderen. Daarnaast tonen we ook een aanbod informatieve spellen die tal van onderwerpen bespreekbaar maken.
In deze vorming laten we de spellen waar competitie belangrijk is, even links liggen. In plaats van tegen elkaar te spelen, belichten we een ruim gamma van spellen waarbij samenwerken en communicatie heel sterk gestimuleerd wordt. Zo oefenen de spelers onbewust heel wat sociale vaardigheden zoals: samen een doel bereiken, overleggen, sluiten van compromissen, motiveren van bepaalde ideeën… In deze sessie maken we voldoende tijd vrij om spellen uit te proberen.
Doelgroep
Leerkrachten secundair onderwijs, buitengewoon secundair onderwijs, ondersteuners, zorgleerkrachten, zorgcoördinatoren, leerlingbegeleiders, opvoeders, coaches, ergotherapeuten, verpleegkundigen, psychologen of andere hulpverleners
Doelstellingen
- Bekijken van spellen die een meerwaarde kunnen bieden bij het oefenen van sociale en emotionele vaardigheden.
- Bekijken en uitproberen van spellen rond communicatie.
- Uitproberen van tal van coöperatieve spellen.
- Kennismaken met tal van concrete toepassingsmogelijkheden van gezelschapsspellen.
- Reflecteren over die mogelijkheden in de klas-praktijk.
Methodiek
Voorstellen, uitproberen en bespreken van een selectie gezelschapsspellen met een educatieve meerwaarde.
VIVES SpellenLab is een onderdeel van Hogeschool VIVES en werkt rond de integratie van bord- en gezelschapsspellen in het werken met kinderen, jongeren of volwassenen. We beschikken hiervoor over een collectie van meer dan 21 000 verschillende bord- en gezelschapsspellen.