voedingstechnologie
Van aardappel tot friet-met-mayonaise: ontwikkel, produceer en analyseer de voedingsmiddelen die elke dag op ons bord komen.
Jouw producten? Het neusje van de zalm. Jouw ingesteldheid? Neem alles met een korreltje zout. Als voedingstechnoloog bedenk jij producten die er aantrekkelijk uitzien en lekker smaken. Je leert ze vervaardigen op grote schaal en controleert of ze voldoen aan de wensen van de klant en de voedselveiligheid.
Door nieuwe trends, voedselintoleranties, aangepaste diëten en strenge voedselnormen ontstaan aan de lopende band nieuwe voedingsproducten. Maar goed ook: een Belg die met lange tanden aan tafel zit, dat kunnen we niet hebben. Als voedingstechnoloog ga jij aan de slag met concrete noden van consumenten.
Voedingstechnologen hebben drie dingen gemeenschappelijk: ze zijn geïnteresseerd in wetenschappen, wiskunde is minder hun ding en ze zijn zot van eten.
Wat leer ik in deze opleiding?
Laten we starten met een voorbeeld: diabetici willen op warme zomerdagen graag een ijsje eten, maar de suikerrijke varianten zijn geen optie voor hen. Hoe maak je voor hen een ijsje dat suikervrij is en met een lekkere smaak? Hoe bekom je dezelfde romige consistentie? En wat met de smelttijd?
Ontwikkelen
Ingrediënten. Daar start het mee. Als voedingstechnoloog ken jij de functies van ingrediënten om nieuwe producten te maken. In mensentaal: jij weet dat bloem voor binding zorgt en dat eiwitten nodig zijn voor spieropbouw en dus goed zijn voor wie traint voor het kampioenschap gewichtheffen. Met die kennis ga je aan de slag om een recept te ontwikkelen voor een aantrekkelijk product.
Alle theorie die je opdoet over onder meer vlees, kaas en brood test je in onze labo’s en testkeukens. Stroop je mouwen, trek je schort aan en treed binnen in onze eigen bakkerij, crèmerie, chocolade-atelier, vleesverwerking, kaasmakerij en bierbrouwerij – allemaal op kleine schaal. Alle toestellen die je hier vindt, vind je straks ook bij je werkgever. Hier leer je proefondervindelijk wat kleine aanpassingen aan een recept doen. Je zintuigen zijn je gids. Hoe ziet iets eruit? Hoe ruikt het en hoe smaakt het? Wat vind je van de textuur? Je productkennis groeit met de dag.
Je werkt uiteraard met aandacht voor duurzaamheid. Je checkt of je lokale producten kunt gebruiken en hoe je voedselverspilling tegengaat. Misschien zijn er restproducten waarmee je aan de slag kunt? Om terug te grijpen naar het voorbeeld van het ijsje: er blijkt een lokaal geteelde wortel te zijn waar amper vraag naar is en die makkelijk te telen is. Yacon. Bovendien blijkt die groente een zoetstof te bevatten waardoor ze als suikervervanger kan gebruikt worden. Een gezond ingrediënt met veel toepassingen dus. Daar begin jij als voedingstechnoloog spontaan van te watertanden.
Produceren
Tijd om dat haarnetje op te zetten! We trekken de productieomgeving in. Na je ontwikkeling in de testkeuken ga je je recept opschalen. Dat ene ijsje wordt nu een productiehal met ijsjes voor heel Vlaanderen of een ambachtelijk product bij de lokale hoevezuivelaar. Dat lukt je perfect. Je weet precies welke industriële toestellen je nodig hebt en hoe je die moet instellen om op grote schaal een identiek product te maken.
Analyseren
Tijdens de ontwikkeling en de productie worden heel wat parameters opgevolgd. Ook dat is voor jou geen probleem. In tientallen practica leer jij met analysetoestellen te werken om kleurmetingen uit te voeren, maar ook om bijvoorbeeld textuur en stroperigheid te meten.
Dat voedingsetiket op de achterkant van de chocopot? Dat lees jij straks even makkelijk als maan-roos-vis. Je kennis gaat natuurlijk verder dan dat. Je bepaalt in een handomdraai de houdbaarheid van een product en bepaalt nutriscores alsof je nooit anders hebt gedaan.
Voedselveiligheid is voor jou gigantisch belangrijk. De voedselnormen, -richtlijnen en -certificaten zitten altijd in je achterhoofd.
Voedselveiligheid wordt met jouw kennis een koud kunstje. En misschien doe je dat wel voor je eigen product?
Ondernemerschap
10% van onze afgestudeerden gaat aan de slag als zelfstandige. Voedingstechnologen zijn echte ondernemers, en dat komt ongetwijfeld doordat ze meermaals van die stiel proeven tijdens hun opleiding.
Het start al in het Food Innovation Park. In ons onderzoekscentrum werk je samen met onderzoekers en met voedingsbedrijven uit de streek aan echte cases. Een zoutchipje krokanter maken? Een vleesvervanger die even voedzaam is als kip? Jij denkt mee.
In je tweede jaar ontwikkel je in groepjes een eigen product. Ook economie, bedrijfsmarketing en kostprijsanalyse komen aan bod in je lessen. Zo kom je goed voorbereid aan de start. En of je nu dat familierecept voor bier optimaliseert of veganistische snacks voor de airfryer lanceert, onze docenten staan je bij doorheen het hele proces.
In je derde jaar bezoek je meer dan 25 voedingsbedrijven. Tel daar de buitenlandse eindejaarsreis bij en je ziet dat we je een serieuze feestmaaltijd voorschotelen. Stelen met je ogen, en je neus in andermans zaken steken moedigen we ten zeerste aan. Kijken, doen en proeven zijn drie jaar lang je motto.
Zelfs voor wie niet als zelfstandige aan het werk gaat, blijft die ondernemingszin van tel. In een voedselverwerkend bedrijf, het federaal agentschap voor de veiligheid van de voedselketen (FAVV), een kwaliteitslabo of zelfs het onderwijs staan ze te springen voor innovatieve denkers als jij.
Studiemateriaal
Studiemateriaal omvat boeken, cursussen en digitale leermiddelen die je nodig hebt voor het succesvol doorlopen van je opleiding.
Studiemateriaal
Kijk al eens naar enkele cursussen:
Vakken en inhoud
Benieuwd welke vakken je zult krijgen tijdens je opleiding? Check hieronder een beknopt overzicht of bekijk de volledige ECTS-fiche.
Vakken en inhoud
JAAR 1
Voedingswetenschappen en -technologie
- Microbiologie
- Plantkunde, dierkunde en toegepaste biologie
- Anorganische chemie
- Organische chemie, genetica en biochemie
- ICT-vaardigheden en wetenschappelijk rekenen
- Levensmiddelenchemie
- Bakkerijtechnologie en chocolade
- Organoleptiek, foodlab en wijnproeven
- Levensmiddelenfysica
- Voedingsanalyses
- Procestechnologie en zuivelwerking
Creatieve productontwikkeling
- Plantaardige producten
- Dierlijke producten
Kwaliteit en gezondheid
- Warenwetgeving
Duurzaamheid
- Ecologie, milieu en duurzaamheid
Professionalisering
- Werkveldverkenning en beroepsethiek
JAAR 2
Voedingswetenschappen en -technologie
- Analytische chemie
- Levensmiddelenmicrobiologie
- Conserveringsprocessen
- Voedignstechnologie
- Voedingstechnologisch labo
- Productiemanagement 1
- Productiemanagement 2
Creatieve productontwikkeling
- Stage 2: productontwikkeling
- Wetenschappelijk rapporteren
- Statistiek
Kwaliteit en gezondheid
- Kwaliteitszorg en voedingsanalyses
Ondernemingszin
- Economie
- Project ondernemingszin
Professionalisering
- Werkveldverkenning en beroepsethiek
- Stage
JAAR 3
Creatieve productontwikkeling
- Receptuurontwikkeling
Kwaliteit en gezondheid
- Voeding en gezondheid
Ondernemingszin
- Bedrijfsmanagement
- Project ondernemingszin
- Kostprijsanalyse
Duurzaamheid
- Milieutechnologie
Professionalisering
- Werkveldverkenning en beroepsethiek
- Werkveldverkenning buitenland
- Emerging Technologies
- Stage en bachelorproef
- Keuzevakken (2)
Al je lessen zijn praktijkgericht en je krijgt les van docenten met ervaring in de voedingssector. Zo bereid jij je geleidelijk aan voor op je rol in de arbeidsmarkt. Je lessen worden afgewisseld met onder meer stagemomenten, praktijktraining en projecten. Naarmate je opleiding vordert, neem jij je studie meer in eigen handen.
Hier vind je de ECTS-fiche van deze opleiding. ECTS staat voor European Credit Transfer System en is het Europees systeem voor de overdracht en de accumulatie van studiepunten. 1 studiepunt staat gelijk aan 25 tot 30 uur werk.
Lessentabel
Hieronder vind je een voorbeeld van hoe je lessenrooster voor een week eruit kan zien. Gemiddeld heb je 20 lesuren per week.
Lessentabel
Hieronder vind je een voorbeeld van hoe je lessenrooster er in het eerste semester uit zou kunnen zien. Omdat niet alle vakken het volledige academiejaar worden gegeven, vind je in de deze voorbeeldtabel uiteraard niet alle opleidingsonderdelen terug. We proberen bij het opmaken van elk lessenrooster springuren zoveel mogelijk te beperken.
ma | di | wo | do | vr | za | |
---|---|---|---|---|---|---|
8u30-9u30
|
toegepaste biologie
|
anorganische chemie
|
werkveldverkenning (bedrijfsbezoek)
|
|||
9u30-10u30
|
toegepaste biologie
|
anorganische chemie
|
werkveldverkenning (bedrijfsbezoek)
|
dierlijke producten
|
||
10u45-11u45
|
levensmiddelen- fysica
|
werkveldverkenning (bedrijfsbezoek)
|
dierlijke producten
|
|||
11u45-12u45
|
||||||
12u45-13u45
|
organoleptiek en foodlab
|
microbiologie
|
microbiologie practicum
|
|||
13u45-14u45
|
voedingsanalyse practicum
|
organoleptiek en foodlab
|
microbiologie
|
microbiologie practicum
|
||
15u00-16u00
|
voedingsanalyse practicum
|
microbiologie practicum
|
||||
16u00-17u00
|
voedingsanalyse practicum
|
microbiologie practicum
|
||||
17u00-18u00
|
voedingsanalyse practicum
|
Studiemateriaal
Kijk al eens naar enkele cursussen:
Ga ik tijdens deze opleiding op stage?
Naast praktijk tijdens de lessen en je ondernemersproject doe je ook praktijk op tijdens stageperiodes. Tijdens je opleiding voedingstechnologie volg je 65 dagen stage.
In het tweede jaar loop je 25 dagen stage in een voedingssector. De keuze is breed en helemaal aan jou: op de afdeling productontwikkeling, in de productie, in een labo of op de kwaliteitsdienst. Daarnaast heb je een ‘binnenhuisstage’ waarbij je in kleine groepjes alle stappen van productontwikkeling doorloopt en als kers op de taart je eigen voedingsproduct ontwikkelt.
In het derde jaar ga je aan de slagbij een voedingsbedrijf voor je bachelorproef. 40 dagen lang werk je daar op een wetenschappelijke manier een zelfgekozen onderzoeksvraag uit.
Studeren in het buitenland
Hou jij van een internationale uitdaging? Wij vinden het in elk geval belangrijk om jou de kans te geven internationale ervaringen op te doen en zo je kijk op de beroepspraktijk te verruimen. Wil je een geëngageerde wereldburger worden, dan is internationalisering niet meer weg te denken uit jouw programma.
We kunnen er niet onderuit dat we in een geglobaliseerde samenleving leven. Bijgevolg zetten we daar binnen dit studiegebied sterk op in. Een buitenlandse ervaring stimuleert je persoonlijke groei en talenkennis, en het laat je toe met eigen ogen te zien hoe het werkveld er georganiseerd wordt. Om van de culturele verrijking en verwerving van bijkomende competenties nog te zwijgen, en het feit dat je er je plan leert trekken.
Als je zin hebt in een internationale ervaring kan je alle kanten op door een groot aantal buitenlandse stages, zowel binnen als buiten Europa.
Ontdek de wereld tijdens je studie
Mijn droom is om kwaliteitsverantwoordelijke te worden in grootkeukens en restaurants. Deze bachelor is daar ideaal voor want dankzij de vele specifieke stages en praktijk word je sneller aangenomen.
Hoeveel kost je studie?
Studeren kost geld. Studiegeld, cursussen en handboeken, noem maar op. Je studiegeld is het bedrag dat je bij inschrijving in het hoger onderwijs betaalt. Die kostprijs is vastgelegd en is voor elke hogeschool en universiteit in Vlaanderen dezelfde.
Starten met je studie
Ongetwijfeld zit je met veel vragen. Selecteer hieronder de opleiding die je bij ons gaat studeren en wellicht vind je op de meeste vragen een antwoord.
Verder studeren
- master in de biowetenschappen: voedingsindustrie
- opleiding tot bakker, slager of kok
- verkorte educatieve bachelor secundair onderwijs
Aan de slag
- kwaliteitsverantwoordelijke
- voedselinspecteur
- laborant
- productontwikkelaar
- technische aan- of verkoper
Je studie in een oogopslag
Studiegebied
Opleidingstype
- Bachelor
Studiewijze
- Dagonderwijs
Studieroute
- Afstudeerrichting
Aantal studiepunten
- 180
Waar kan ik dit volgen?
Startmomenten
- eerste semester
- tweede semester
- verschillende instapmomenten
Toelatingsvoorwaarden
ECTS-fiches
Onderwijstaal
- Nederlands
Brochures
- Document
Heb je een vraag?
kwaliteit
VIVES staat garant voor de kwaliteit van deze opleiding. We doen dit op basis van het VIVES-referentiekader en het onderwijsbeleidsplan.