'Teamcraft’ serious games ter versterking van interprofessioneel samenwerken
pwo-project: ‘Teamcraft’ Serious games ter versterking van interprofessioneel samenwerken in de gezondheidszorg
Onderzoeksdomeinen

De huidige generatie studenten (Generatie Z) wil praktische en relevante informatie en wenst dat leren gepersonaliseerd, onmiddellijk, spannend, boeiend, technologisch geavanceerd en visueel gebaseerd is (Chicca& Shellenbarger, 2018). Studenten gezondheidszorg kunnen daarnaast niet alles meer aanleren op de werkvloer zelf (Waxmanet al., 2019). Ook situaties zoals de COVID-19-pandemie brengt het leren op de werkvloer (bv. via fysieke/traditionele stage) in het gedrang. Serious games kunnen een leervorm zijn om zorgverleners in het werkveld, maar ook studenten, interprofessioneel op te leiden.
Voordelen van het aanleren van interprofessioneel samenwerken via gamification zijn onder meer dat het op elk moment en vanuit elke plaats kan doorgaanen dat het ook gericht is op levenslang en levensleuk leren. Echter, de mogelijkheden die de digitale educatieve spellen kunnen bieden op vlak van het versterken van interprofessioneel leren en samenwerken van studenten gezondheidszorg en zorgverleners zijn onvoldoende gekend, zowel binnen het onderwijs als in het professionele werkveld.
Het doel van dit project is om bestaande serious games te exploreren die interprofessioneel leren versterken, zowel bij studenten gezondheidszorg als bij zorgverleners vanuit diverse disciplines in het werkveld. Reeds bestaande digitale educatieve spellen voor interprofessioneel opleiden zullen in kaart gebracht worden via literatuurstudie, alsook via marktonderzoek. Vervolgens is het de bedoeling de efficiëntie, gebruiksvriendelijkheid en de potentiële inzetbaarheid van deze digitale educatieve spellen uit te diepen binnen interprofessionele teams van studenten uit de gezondheidszorg (paramedische beroepen waaronder logopedie, ergotherapie en voedings-en dieetkunde en verpleegkunde) en binnen interprofessionele teams van zorgverleners (pilootstudie).
Dit project verkent serious gaming als methodiek om interprofessioneel samenwerkenaan te lerenen/of te versterkenzowelin het werkveld als in het onderwijs. Eveneens schetstdit wetenschappelijk onderzoek de hiaten in het huidig vormingsaanbod dat aanzet tot interprofessioneel leren. Om de mogelijke gap in de literatuur te overbruggen,kunnen we op termijn nagaan of het wenselijk is om een aangepaste game te ontwikkelen.
Medewerkers
Tony Claeys
-
expert
Goedele Baekelandt
-
expert