Implementatie basisprincipes Tubbe in het gezondheidszorg onderwijs
Project met de steun van de Koning Boudewijnstichting (KBS)
Onderzoeksdomeinen
Train de trainer voor onderwijsinstellingen die de 6 leidende principes van Tubbe in relatiegerichte zorg willen implementeren in de opleiding
Zorginstellingen (WZC) maken deel uit van een netwerk, geïnitieerd door KBS, die de Tubbe principes implementeert in de zorg voor de bewoners. Teneinde deze principes ingang te doen krijgen in het gezondheidszorgonderwijs zal VIVES instaan voor een coachingtraject, dit in overleg met de onderwijskoepels en met VLHORA. Het coachingtraject heeft tot doel om leerkrachten/lectoren en stagementoren op te leiden zodat zij deze leidende principes kunnen implementeren in hun onderwijscurriculum.
De principes waarrond in dit project zal gewerkt worden zijn de volgende:
(relationele) autonomie
Bevorder de autonomie en het gevoel van eigenwaarde van elke bewoner. Identificeer de capaciteiten en talenten van de bewoners en valoriseer ze. Maximaliseer de mogelijkheden om zelf beslissingen te nemen over hun eigen leven en om zelf bepaalde taken uit te voeren.
Samen beslissen
Betrek systematisch bewoners en medewerkers bij de beslissingen over de organisatie van het dagelijks leven in het centrum. Sta open voor hun vragen, wensen en behoeften.
Gedeelde ervaringen
Creëer gedeelde ervaringen en verantwoordelijkheden door personeel en bewoners waar mogelijk samen aan activiteiten te laten deelnemen (koken, onderhoud, recreatie…).
Community, relatie, verbinding
Bevorder de banden met de familie en met de lokale gemeenschap.
Open communicatie
Creëer draagvlak voor veranderingen en een gedeelde visie bij het personeel en bij de bewoners door een stapsgewijze aanpak en door open communicatie.
Coaching
Maximaliseer de autonomie en de beslissingsruimte van het personeel door een coachende vorm van leidinggeven
Met dit initiatief wil VIVES volgende doelstellingen realiseren:
- De 6 leidende principes van Tubbe duiden en verbinden met persoonlijke leerdoelen van leerkrachten aan de hand van casussen uit de praktijk van WZC.
- Relatiegerichte zorg (Tronto) als fundament verbinden met de zes leidende principes van Tubbe.
- Aan de hand van concrete voorbeelden uit de praktijk en vanuit filmmateriaal, interviews met zorgdirecteurs/medewerkers/bewoners,… begrijpen dat exposure een ingangspoort is om blijvend te zien wat telt in de praktijk van relatiegerichte zorg.
- Delen van werkmateriaal uitgewerkt voor leerlingen om aan de slag te gaan rond Tubbe, gelinkt aan relatiegerichte zorg.
- Leerlingen en studenten zorg gaan de Tubbe principes toepassen op stage in WZC doordat ze begeleid worden door leerkrachten en stagementor in het werkveld.
Data 1e reeks: 22/02, 7/03, 21/03/2024 van 9u tot 12u en van 13u tot 16u
Data 2e reeks: 25/4, 23/5 en 6/6/24
Inschrijven: [email protected]
Medewerkers
Ann Lammens
-
onderzoeker
Peter Burggraeve
-
onderzoeker
Linus Vanlaere
-
onderzoeker
Dorine Sabbe
-
onderzoeker