Vermarkting in het sociaal werk
VIVES onderzoeksproject

Als hogeschool leiden we graduaten en bachelors in het sociaal werk op, en hebben we een impact op de wijze waarop beginnende professionals in het werk staan en kijken naar hun job als sociaal werker. De studentenbarometer in 2017 wees al op een groot socialisatie-effect bij studenten sociaal werk, hetgeen wil zeggen dat studenten doorheen de opleiding hun de waarden eigen maken die in lijn liggen met de fundamentele uitgangspunten van het sociaal werk (Vermeersch & Vandenbogaerde, 2017).
In dit onderzoek willen we focussen op de manier waarop studenten en docenten kijken naar een eerder nieuw fenomeen in het sociaal werkveld, met name vermarkting of hybridisering van het sociaal werk. Het gaat hier over het binnenbrengen van marktmechanismen in het middenveld en de overheid. Er is een toenemende aandacht voor marktlogica in het sociale domein.
In dit project willen we perceptie-onderzoek doen naar dit specifieke thema in het sociaal werk: op welke manier kijken docenten sociaal werk (bachelor en graduaat) naar vermarkting als een gegeven in het werkveld – en reiken ze tools en inzichten aan om hiermee om te gaan? Daarnaast willen we ook studenten sociaal werk (bachelor en graduaat) bevragen over dit thema. We zijn enerzijds geïnteresseerd in hun kennis en perceptie over vermarkting in het sociaal werk, en anderzijds vragen we ons af of we een socialisatie-effect zien naarmate de doorstroom vordert.
Medewerkers
Rabia Sika
Nele Cox
Hans Vermeersch
Partners
