APOLE Avontuurlijk Buiten Spelen & Leren
Onderzoeksdomeinen

Een van de prioriteiten van het project is het verbeteren van de leercapaciteiten en het welzijn van kinderen op de basisschool (Met inbegrip van kinderen die slecht presteren, kinderen met verschillende leermogelijkheden en belemmeringen voor het leren, enz.)
Actief leren
Kinderen leren het best door "actief leren" waarbij alle zintuigen betrokken zijn, niet alleen luisteren en lezen. Zodra kinderen de lagere school bereiken, komen zij in een systeem terecht waarin passief luisteren en werkbladen de norm zijn. Deze traditionele manier van lesgeven werkt voor sommige kinderen, maar het laat vele anderen achter die kennis en vaardigheden op een andere manier opnemen. Buiten leren door ongestructureerd avontuurlijk spelen biedt de unieke kans voor ervaringsgericht, actief leren. Het komt ook tegemoet aan de behoeften van alle kinderen door verschillende leerstijlen, waardoor het onderwijs meer inclusief wordt voor alle kinderen.
In het algemeen is het nu algemeen aanvaard dat risicovol - ook bekend als 'avontuurlijk' - spel nodig is om vaardigheden te ontwikkelen om risico’s te vaardigheden te ontwikkelen en risicocompetentie te verwerven. Als kinderen geen risicovol spel krijgen dat is afgestemd op hun leeftijd, belemmert dat de normale ontwikkeling van kinderen en wordt in verband gebracht met de ontwikkeling van angst en afkeer van de omgeving.
Buiten ruimten, en bij voorkeur natuurlijke omgevingen, bieden kinderen de grootste kans om zich bezig te houden met risicogedrag en avontuurlijk spel. Natuurlijke omgevingen hebben ook herstellende kwaliteiten die helpen bij het omgaan met dagelijkse stress en creativiteit, leren en opvoeding ondersteunen. Bovendien is tijd doorbrengen in de tijd doorbrengen in de natuur als kind een levenslange positieve houding ten opzichte van de natuur en het milieu in ruimere zin.
Recente studies
Recente studies wijzen ook overweldigend op de voordelen van blootstelling aan een natuurlijke omgeving binnen de school op de concentratie en de leergierigheid van kinderen, waardoor de onderwijskloof daadwerkelijk wordt verkleind. Ongelijkheid op het gebied van leren is een dringend probleem, dat ernstige gevolgen heeft voor de levenskansen van individuele kinderen, en economieën en samenlevingen in de hele wereld. Er zijn steeds meer aanwijzingen dat leren door actief(avontuurlijk) spel in de buitenlucht een oplossing kan bieden voor dit probleem van ongelijkheid.
Veel studies tonen de voordelen aan van spelend leren, vooral voor de vroege hersenontwikkeling - deze omvatten sociale, emotionele, cognitieve en fysieke voordelen. Toch is de waarde en potentieel van spelend leren nog steeds niet algemeen genoeg erkend.
Leerkrachten wordt gevraagd te plannen en een geheel nieuwe manier van lesgeven aan te nemen, waarbij de onafhankelijke verkenning en het risicovolle spel van kinderen in de buitenomgeving. Onderzoek toont aan hoe uitdagend dit is en hoeveel zorgen dit oproept bij leerkrachten. Steeds meer scholen en leerkrachten zijn op zoek naar begeleiding en ondersteuning bij het integreren van meer ervaringsgerichte leerstijlen in de buitenomgeving.
Dit project wil in die behoefte voorzien door het creëren en aanbieden van een reeks middelen, het geven van workshops, en door het delen van beste praktijken uit partnerlanden om nieuwe vaardigheden, methoden en praktische know-how te ontwikkelen voor leerkrachten en andere belanghebbenden om leren en avontuurlijk spelen in de buitenlucht te vergemakkelijken.
Medewerkers
Alexia Sabbe
Marieke Seghers
Partners






