• dokter ipad
  • computer.jpg

Virtueel leren vanuit de huiskamer

PWO-project

Van iedere hulpverlener en binnen iedere gezondheidszorgvoorziening (ziekenhuis, thuisverplegingsdienst, woon- en zorgcentrum …) wordt verwacht dat goede, kwaliteitsvolle zorg wordt geleverd, patiëntveiligheid wordt gegarandeerd en up-to-date professionalisering wordt voorzien. VIVES onderzoekt op welke manier een organisatie bijscholing zo effectief en efficiënt mogelijk kan organiseren zodat er een maximaal rendement.

Om de kwaliteit en patiëntveiligheid objectief te laten vaststellen, doen diverse ziekenhuizen (vb. AZ Groeninge Kortrijk, Jan Yperman Ziekenhuis Ieper, AZ Delta Roeselare-Menen,…) en thuiszorginstellingen (vb. Wit-Gele Kruis) een beroep op een internationale instantie die wereldwijd ziekenhuizen accrediteert (Joint Commission International (JCI) of Nederlands Instituut voor Accreditatie in de Zorg (NIAZ)). Accreditatie (JCI, NIAZ) is slechts één van de middelen/methoden/processen tot het verhogen van zorgkwaliteit en veiligheid (2) (3). Eén van de criteria om te komen tot kwaliteitsvolle zorg is goed opgeleid personeel. Regelmatige bijscholing is hierbij essentieel.

Binnen dit onderzoeksvoorstel wordt verder ingegaan op het aspect bijscholing van verpleegkundigen en vroedvrouwen (VVK). Op welke manier kan een organisatie de bijscholing zo effectief en efficiënt mogelijk organiseren zodat er een maximaal rendement is bij zo veel mogelijk verpleegkundigen en vroedvrouwen? Is het ter beschikking stellen van e-learningmodules efficiënter dan de klassieke bijscholing in termen van toename van kennis, toename van vaardigheden, motivatie van het personeel, financiële middelen …?

Concrete onderzoeksvragen:

  • op welke manier dient een goede e-learningmodule te worden ontwikkeld opdat de kwaliteit van de hulpverlening stijgt?
  • wat zijn stimulerende en belemmerende factoren waarmee rekening moet gehouden worden bij het toepassen van e-learning bij verpleegkundigen en vroedvrouwen?
  • verkrijgen de verpleegkundigen en vroedvrouwen een grotere kennisverhoging bij het doorlopen van een e-learningmodule?
  • is de tevredenheid voor het leren met nieuwe e-learningmethodieken groter dan klassieke leermethoden bij verpleegkundigen en vroedvrouwen?
Deel dit via
Dit is een onderzoeksproject van expertisecentrum:
Status: Startdatum: Einddatum:
Afgerond01/09/201531/08/2019
Heb je vragen?Ik help je graag verder!Lisa Kerckhofmail mij

Projectmedewerkers

Interesse om een eigen project te starten?

Neem contact op met Lisa Kerckhof via mail