• mro.png

Vi-MRO: Virtual Reality in Maintenance, Repair & Overhaul

PWO-project

De kosten binnen een luchtvaartmaatschappij zijn enorm en de concurrentie om vliegen betaalbaar te houden moordend. De sector staat onder druk, en dat is voelbaar tot op de onderhoudsvloer. De onderzoeksgroep Luchtvaart van de VIVES Hogeschool en Dynamic Dimensions gingen op zoek naar oplossingen en ontwikkelden binnen het INTERREG project Educavia een virtual reality (VR) training voor vliegtuigtechnici.

Elke seconde dat een vliegtuig op de grond staat zonder passagiers op de stoelen kost een luchtvaartmaatschappij handenvol geld. Het minimaliseren van deze downtime is voor de Maintenance, Repair and Overhaul (MRO) sector dan ook van het grootste belang. En dat kan, door het vliegtuigonderhoud en de daarbij horende trainingen tijds- en kost-efficiënter te maken.

Diverse vliegtuigbouwers en luchtvaartmaatschappijen van wereldformaat zijn testprojecten gestart en hebben op basis van de resultaten VR binnen hun organisatie geïntroduceerd om de efficiëntie van opleidingen te verbeteren, risico's te verminderen, onderhoudsprocessen te versnellen, enz. Zo is Boeing bijvoorbeeld van mening dat VR-opleidingen de trainingstijd per persoon met 75% verminderen door de procedure letterlijk in de vingers te krijgen, dankzij het zogenaamde 'learning by doing'-principe. 

De VR MRO trainingsmodule 1.0 die VIVES samen met VIVES studenten en expertise uit de VR en MRO sector ontwikkelde, leert vliegtuigtechnici de procedure voor het vervangen van een display unit in de cockpit zonder aanspraak te maken op een fysiek vliegtuig. Bovendien laten VR trainingen het toe fouten te maken en dit zonder risico voor de technici of het uiterst kostbaar materiaal. Om dit volledig van nul te realiseren werd elke handeling, elke schroef, elk stuk gereedschap, nodig om de procedure te doorlopen, in een virtuele omgeving gesimuleerd en interactief gemaakt.

In een tweede fase zal de toepassing wireless gemaakt worden. Kabels en sensoren, die de gebruiker bij het minste contact terugbrengen naar de werkelijke wereld, zullen dan niet langer afbreuk kunnen doen aan de immersieve ervaring. Want hoe immersiever de VR-training, hoe hoger en langer de retentie-graad. VR is een geweldige ervaring, en deze ervaring wordt nog geweldiger door het introduceren van sociale samenwerking. In fase 2 wordt dan ook een multiplayer functionaliteit toegevoegd waardoor verschillende gebruikers tegelijkertijd kunnen participeren, samenwerken en op elkaar inspelen.

Bij VIVES zijn we er van overtuigd dat naarmate de technologie evolueert, er meer meeslepende VR trainingsoplossingen zullen ontstaan waardoor mensen nog sneller, beter en veiliger kunnen worden opgeleid. Wij zijn alvast klaar voor de volgende stap!

Deel dit via
Dit is een onderzoeksproject van expertisecentrum:
Status: Startdatum: Einddatum:
Afgerond01/09/201831/08/2019
Heb je vragen?Ik help je graag verder!Koen Denys+32 468 14 88 14
mail mij

Projectmedewerkers

Interesse om een eigen project te starten?

Neem contact op met Koen Denys op +32 468 14 88 14 of via mail