• kookacademie.png

Kookacademie: Een didactiek voor kookactiviteiten in het basisonderwijs

VIVES-project

De kernopdracht van dit onderzoek is het ontwikkelen van een onderbouwde kookdidactiek voor kooksessies gericht naar lagere schoolkinderen. 

Leerkrachten en pedagogische begeleiders geven aan dat er in het werkveld meer ondersteuning moet komen. Vaak is de aanpak van een kooksessie nattevingerwerk en weinig didactisch onderbouwd. Het moet leuk en lekker zijn maar daar blijft het vaak bij. In het vooronderzoek (in 2018, een overleg met diverse deskundigen uit het werkveld) werd duidelijk dat naast pedagogische begeleiders ook vormingsorganisaties (zoals CM) vragende partij zijn voor een heldere didactiek.

Hierbij vormt de samenwerking tussen gezondheidszorg en onderwijs een unieke meerwaarde. Door de intense samenwerking zorgt het onderzoek ervoor dat men vanuit eenzelfde begrippenkader werkt. We zetten tijdens dit project in op onderbouwde kooksessie EN combineren dit met gezonde (op)voeding en duurzaamheid tijdens het kookproces. Op die manier kan VIVES een belangrijke en duurzame rol spelen in het ondersteunen van didactische processen die met voeding te maken hebben, binnen de opleidingen, het onderwijsveld en voor organisaties.

Deel dit via
Dit is een onderzoeksproject van expertisecentra:
Status: Startdatum: Einddatum:
Lopend01/09/201931/08/2020
Heb je vragen?Ik help je graag verder!Lisa Kerckhofmail mij

Experten van dit project:

Meer info over dit project?

Neem contact op met Lisa Kerckhof via mail