• kleuters.png

Effecten van instructies bij kleuters voor wetenschappelijk denken

PWO project

In het huidige onderzoek worden twee studies voorgesteld. Een eerste studie richt zich expliciet naar het ontwerpen van een didactiek voor het kleuteronderwijs op het vlak van wetenschappelijk denken.

Deze didactiek reguleert de aandacht van het kind in functie van de onderliggende variabelen in een gebeurtenis. We gaan er van uit dat de aandacht sterker kan worden gereguleerd wanneer directe instructies (verbaal en/of visueel) worden gegeven naast vrije exploratie met wetenschappelijk materiaal. In een tweede studie wordt een nieuwe methodiek onderzocht bij heel jonge kleuters. De methodiek is gericht op het meten van aandacht voor functionele relaties die ontstaan uit wetenschappelijke gebeurtenissen.

Deel dit via
Dit is een onderzoeksproject van expertisecentrum:
Status: Startdatum: Einddatum:
Afgerond01/09/201331/08/2016
Heb je vragen?Ik help je graag verder!Peter Dejonckheeremail mij

Projectmedewerkers

Interesse om een eigen project te starten?

Neem contact op met Peter Dejonckheere via mail