• citymarketing.png

De impact van city marketing in West-Vlaanderen

PWO project

Citymarketing is een hot item dat ook in West-Vlaanderen opduikt in talrijke beleidsplannen van steden en gemeenten. Maar een echte implementatie van de communicatie van een stad of gemeente als totaalconcept gericht op alle doelgroepen, is nog niet aan de orde. Zo hadden slechts 10 van de 64 West-Vlaamse steden op 31 december 2012 een vorm van of een aanzet tot een citymarketingplan en geen enkele stad beschikte op die datum over een cel citymarketing of over een volwaardige citymarketingmanager. De meeste lokale besturen beperken citymarketing tot een toeristisch instrument of tot een snel gekozen visual en baseline.

Hiermee blijft citymarketing nog een hol begrip in de kustprovincie. Dat blijkt uit een onderzoek van het Expertisecentrum Business Management van VIVES.

VIVES-onderzoeksters Ingrid Frenier en haar team gingen op zoek naar de impact van citymarketing in West-Vlaanderen. Daarbij gingen zij uit van de veronderstelling dat het meten van de marketingprestatie heel complex is. Er heerst nogal wat begripsverwarring (bijvoorbeeld citymarketing versus city branding) en er zijn veel doelgroepen die impact kunnen ondervinden van de marketinginspanningen van een stad. Bovendien zal blijken dat niet alles zomaar in economische termen uit te drukken is.​

Deel dit via
Dit is een onderzoeksproject van expertisecentrum:
Status: Startdatum: Einddatum:
Afgerond22/11/201222/11/2015
Heb je vragen?Ik help je graag verder!Stephan Weemaesmail mij

Projectmedewerkers

Interesse om een eigen project te starten?

Neem contact op met Stephan Weemaes via mail