• talen.png

Context is key: Versterken van het vreemdetalenonderwijs -CLIL

PWO-project

Context is the Key wil het vreemdetalenonderwijs verbeteren op basis van (1) vaststellingen uit o.a. neurobiologisch onderzoek naar taalverwerving. Die resultaten vinden namelijk moeilijk de weg naar de lespraktijk, te meer omdat slechts weinig handboeken Engels en Frans gebruik maken van deze inzichten. 

Anderzijds zijn CLIL-leerkrachten enthousiast over de leerefficiëntie die zij ondervinden op zowel taalkundig als inhoudelijk vlak. Leerlingen pikken spontaan uitdrukkingen (= language) op bij het bestuderen van specifieke vakinhoud (= content) waardoor ze op een holistische manier leren (= integrated learning). We onderzoeken hoe dit (2) impliciete leerproces bij CLIL ook in de gewone taallessen meer geïmplementeerd kan worden.

Daarnaast wordt gekeken hoe (3) vakoverschrijdend werken en meertalige benadering van vakinhouden bij onze buitenlandse Erasmuspartners extra inspiratie kunnen bieden.

Deel dit via
Dit is een onderzoeksproject van expertisecentrum:
Status: Startdatum: Einddatum:
Afgerond01/09/201831/08/2019
Heb je vragen?Ik help je graag verder!Kristof Van de Keeremail mij

Projectmedewerkers

Interesse om een eigen project te starten?

Neem contact op met Kristof Van de Keere via mail