• foodstem.png

AfSTEMmen op FOOD

Flankerend onderwijs STEM voeding

Het project wil leerkrachten ondersteunen in het aanbieden van STEM-activiteiten in de 2e en 3e graad van het secundair onderwijs. Hiervoor wordt de authentieke context van de voedingstechnologie gebruikt, een context die in West-Vlaanderen heel nadrukkelijk aanwezig is.

Leerkrachten worden didactisch ondersteund in een traject. Centraal in het traject staat ‘productontwikkeling’ in de voedingsindustrie. Productontwikkeling leent zich perfect om aan de hand van een STEM didactiek leerlingen aan te moedigen een onderzoekende houding aan te nemen.

De ondersteuning gebeurt gedurende een jaar in de vorm van een coachingstraject. Leerkrachten worden enerzijds ondersteund op het technologisch vlak, waarbij hen aangeleerd wordt hoe ze effectief producten kunnen ontwikkelen en welke technieken hier bij komen kijken, anderzijds worden ze ook didactisch ondersteund door het project in te bedden in een STEM context. Ze krijgen tools en handvaten om ook aan productontwikkeling te gaan doen in de klas. De ondersteuning bestaat enerzijds uit didactisch materiaal maar er wordt ook een mobiele techniekkoffer ontwikkeld die kan uitgeleend worden.

Er worden drie concrete cases uitgewerkt die ook effectief uitgetest zullen worden. Cases zijn niet zomaar activiteiten, maar bevatten ook handvaten en suggesties voor de leerkracht. Deze handvaten en suggesties kunnen heel gericht gegeven worden omdat de activiteiten vooraf juist afgetoetst zijn in een reële onderwijscontext. Hiervoor wordt samengewerkt met een pilootschool, nl. VABI.

Op die manier maken we gebruik van het leerprincipe “case-based learning” door het aanbieden van een didactische manual met reflectie en analyse handvaten resulterend vanuit de testfase. Op die manier worden leerkrachten ook ondersteund in hun didactische competenties (o.a. Blijleven, 2005). Leerkrachten kunnen met de case aan de slag maar worden tegelijkertijd ook aangemoedigd om ook zelf cases te gaan aanbrengen. Dit is noodzakelijk aangezien effectieve ondersteuning van de leerkrachten moet kunnen bestendigd worden wanneer de projectfinanciering ten einde loopt.

Deel dit via
Dit is een onderzoeksproject van expertisecentra:
Status: Startdatum: Einddatum:
Lopend01/01/201831/12/2018
Heb je vragen?Ik help je graag verder!Yves De Bleeckermail mij
Heb je vragen?Ik help je graag verder!Kristof Van de Keeremail mij

Experten van dit project:

Meer info over dit project?

Neem contact op met Yves De Bleecker via mail