Inzetten op ‘identiteit in diversiteit’ met ex-OKAN-leerlingen via cultuurbewuste en – kritische jeugdliteratuur
‘Boeken slopen muren’; Inzetten op ‘identiteit in diversiteit’ in eerstegraadsklassen met ex-OKAN-leerlingen via cultuurbewuste en – kritische jeugdliteratuur
Onderzoeksdomeinen
De nieuwe leerplannen Nederlands onderstrepen met de nieuwe component ‘identiteit en diversiteit’ het belang van een positief talige en culturele grondhouding in eerstegraadsklassen. Daarbij wordt meertaligheid en culturele diversiteit als een troef gezien. Zeker in heterogene klasgroepen met o.m. ex-OKAN-leerlingen liggen hier nog heel wat kansen voor het onderwijs.
Daarnaast zetten de nieuwe leerplandoelstellingen sterk in op literatuuronderwijs, met leerplandoelen hierrond in de a- n b-stroom. De onderzoekers willen nagaan hoe leerkrachten Nederlands beide elementen kunnen combineren via concreet uitgewerkte literatuurlessen n een didactische handleiding. Hiervoor baseren ze zich op recente wetenschappelijke publicaties over etnisch-culturele diversiteit in jeugdliteratuur en een cultuurbewuste en – kritische leeshouding voor jongeren.
Medewerkers
Liesbeth Ghesquière
Bert Deceuninck
-
expert