Startende leraren uitdagen om in het onderwijs te blijven, een taak voor iedereen
VIVES onderzoeksproject

Leraren stromen vaak te vroeg uit het onderwijs. Uit onderzoek blijkt dat startende leraren meer geneigd zijn te blijven als ze zich ingebed voelen in een team. De nieuwe CAO daagt scholen uit een kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding te ontwikkelen.
Met dit onderzoek beschrijven we hoe op dit moment directies en teams vorm geven aan aanvangsbegeleiding en waar -volgens hen - de toekomstige uitdagingen liggen. Vanuit aangegeven noden wordt een nascholingsaanbod ontwikkeld voor directies, temas en mentoren om samen een kwaliteitsvolle aanvangsbegeleiding uit te bouwen.
Resultaten van de bevragingen
In oktober 2022 werden de scholen basisonderwijs en secundair onderwijs in West-Vlaanderen aangeschreven via verschillende kanalen. Er waren 176 respondenten van respectievelijk evenveel scholen, die de vragenlijst hebben beantwoord. Na een vorming van drie dagen, waaraan 19 mentoren deelnamen werd de vragenlijst opnieuw afgenomen.
Vorming van drie dagen
Medewerkers
Lieve Lootens
Partners
