Scharniermomenten: een vlotte overstap van lager naar secundair onderwijs
VIVES onderzoeksproject
Onderzoeksdomeinen

In de onderwijsliteratuur en in de actualiteit stoten we vaker op het probleem van de moeizame overgang van het lager naar het secundair onderwijs. De kloof tussen de derde graad van het lager onderwijs en de eerste graad van het secundair onderwijs wordt door veel leerlingen als (te) groot ervaren.
We zien een kantelpunt op vlak van welbevinden in de overgang naar het secundair onderwijs. Met dit project willen we het werkveld goede praktijkvoorbeelden aanreiken én de toekomstige leerkrachten lager en secundair onderwijs beter voorbereiden op dit scharnierpunt in de schoolcarrière van leerlingen.
Door zowel een bevraging bij leerlingen en leerkrachten in de derde graad van het lager onderwijs en de eerste graad van het secundair onderwijs, als een bevraging bij studenten en docenten van de lerarenopleidingen lager en secundair onderwijs, zullen we de behoeften van leerlingen én (toekomstige) leerkrachten in kaart brengen. Op basis van deze analyse werken we een kader met goede praktijkvoorbeelden uit die we naar het werkveld vertalen als een inspiratiegids en naar de lerarenopleidingen als een module opgebouwd uit een theoretisch en een praktijkluik.
Medewerkers
Amélie Fauquant
Evelien Schyvinck
Partners
