Routeplan voor een diversresponsieve lerarenopleider
VIVES onderzoeksproject

In dit project zetten we in op de diversiteitscompetenties van de lerarenopleider. We nemen zowel onze attitudes, kennis en vaardigheden onder loep. Het einddoel is een routeplan voor een lerarenopleider met een verruimde diversresponsieve blik en een lerarenopleiding die middenin de (super)diverse realiteit staat.
Als start van dit onderzoeksproject namen we met studiegebied onderwijs deel aan de survey '"Hoe lerarenopleiders omgaan met diversiteit”. Deze vragenlijst is gebaseerd op het gevalideerde DISCO-meetinstrument en werd als pilootproject ontwikkeld door de Vakgroep Onderwijskunde aan de Universiteit Gent en het Steunpunt Diversiteit & Leren en heeft als doelstelling de attitudes en de praktijken van lerarenopleiders in kaart te brengen ten aanzien van omgaan met diversiteit.
In januari 2022 waren we te gast in de webinarreeks over het lerarentekort georganiseerd door UCSIA. We gingen met experts en leerkrachten in gesprek over de link tussen het lerarentekort en het diverse lerarenkorps. De volledige reeks kan je hier bekijken. Onze bijdrages kan je via deze linken herbekijken: panelgesprek met 3 leerkrachten en in gesprek met Katrien De Clercq en Stefan Dewitte.
In maart 2022 werd de doelstelling "2.1 Elke opleiding werkt proactief mee aan het verder ontwikkelen van een diversiteits-responsieve cultuur" opgenomen in het onderwijsbeleidsplan van Hogeschool Vives.
Klik hier door naar onze partnerprojecten:
Medewerkers
Ann Van de Kerckhove
Stefan Dewitte
Partners


