Routeplan voor een diversresponsieve lerarenopleider
VIVES onderzoeksproject
In dit project zetten we in op de diversiteitscompetenties van de lerarenopleider. We nemen zowel onze attitudes, kennis en vaardigheden onder loep. Het einddoel is een routeplan voor een lerarenopleider met een verruimde diversiteitsresponsieve blik en een lerarenopleiding die middenin de (super)diverse realiteit staat.
Als start van dit onderzoeksproject namen we met studiegebied onderwijs deel aan de survey '"Hoe lerarenopleiders omgaan met diversiteit”. Deze vragenlijst is gebaseerd op het gevalideerde DISCO-meetinstrument en werd als pilootproject ontwikkeld door de Vakgroep Onderwijskunde aan de Universiteit Gent en het Steunpunt Diversiteit & Leren en heeft als doelstelling de attitudes en de praktijken van lerarenopleiders in kaart te brengen ten aanzien van omgaan met diversiteit.
In januari 2022 waren we te gast in de webinarreeks over het lerarentekort georganiseerd door UCSIA. We gingen met experts en leerkrachten in gesprek over de link tussen het lerarentekort en het diverse lerarenkorps. De volledige reeks kan je hier bekijken. Onze bijdrages kan je via deze linken herbekijken: panelgesprek met 3 leerkrachten en in gesprek met Katrien De Clercq en Stefan Dewitte.
In maart 2022 werd de doelstelling "2.1 Elke opleiding werkt proactief mee aan het verder ontwikkelen van een diversiteits-responsieve cultuur" opgenomen in het onderwijsbeleidsplan van Hogeschool Vives. We werken samen met de VIVES-dienst studie-en trajectbegeleiding en GOK om deze doelstelling te realiseren.
In het projectjaar 2022 – 2023 rollen we, samen met onze partners, twee professionaliseringstrajecten uit: één op hogeschoolniveau en toegankelijk voor alle personeelsleden en één binnen studiegebied onderwijs, afgestemd op de lerarenopleider.
VIVES-breed komen volgende thema's aan bod:
- Bewust van je impact: jij als docent in een superdiverse onderwijscontext.
- Scan je OPO: met een diversiteits-responsieve bril door je leermateriaal.
- Omgaan met hot moments: grensoverschrijdend gedrag in het hoger onderwijs.
- In(ter)actie met studenten in een diverse leeromgeving.
- Diversiteits-responsief op alle segmenten van onze hogeschool.
De resultaten van de nascholing binnen studiegebied onderwijs werden o.a. gebundeld in een online platform dat via deze link geraadpleegd kan worden. De ontwikkeling van het platform gebeurde door Benjamin Ponet met wie we intensief samenwerkten in het kader van zijn doctoraatsonderzoek over hoe lerarenopleiders omgaan met diversiteit.
Klik hier door naar onze partnerprojecten: