Ontwerpers van een duurzame toekomst
pwo-project: Ontwerpers van een duurzame toekomst. Over burgerschapsparticipatie via human-centered design
Onderzoeksdomeinen

Door talloze uitdagingen in onze samenleving(bv. klimaatverandering, genderongelijkheid, vergrijzing, radicalisering en polarisatie...) is er een grote nood dat jonge mensen sociale, interculturele en burgerschapscompetenties verwerven met oogvoor democratische waarden, sociale inclusie en actief burgerschap en kritisch denken (Eurydice, 2016). Uit onderzoek blijkt dat burgerschap op school vaak nog beperkt blijft tot kennisoverdracht over bijvoorbeelddemocratie, terwijl actieve participatie weinig aandacht krijgt(Sampermans,et al., 2017). Daarnaast voelen leerkrachten zich onzeker over wat burgerschapsparticipatie inhoudt en is er weinig didactisch ondersteuningsaanbod beschikbaar (De Brie, 2016).
In dit project proberen we hier een antwoord op te bieden door de methodiek ‘Ontwerpers van een duurzame toekomst’ te ontwikkelen waarbij via human centered-design kinderen in het basisonderwijs de kans krijgen om de actiecomponent van burgerschapsparticipatie te oefenen. Actief burgerschap is immers gebaat bij ervaringen vanuit het dagelijkse leven en bij actieve leerstrategieën die de complexiteit van de maatschappij weerspiegelen. De methodiek focust op participatiemogelijkheden voor kinderen in de eigen school als mini-samenleving, met aandacht voor interpersoonlijke competenties en met inbegrip van het stimuleren van de onderzoekende houding van kinderen tegenover hun rol in de eigen omgeving (en in de samenleving).
Dit willen we realiseren via ontwerponderzoek waarbij we via co-creatie met enkele pilootscholen de methodiek vormgeven en testen. We willen hierbij burgerschapsparticipatie bij leerlingen in kaart brengen en willen onderzoeken hoe de methodiek leerkrachten hierbij kan ondersteunen. Good practices van pilootscholen zullen dienen als praktijkvoorbeelden van het implementatieproces van de methodiek op klas-en schoolniveau. Daarnaast worden ‘lessons learned’verzameld over professionalisering van leerkrachten(teams)in actieve burgerschapsparticipatie.
Medewerkers
Stephanie Vervaet
Peter Dejonckheere
-
expert