Naar een EF-stimulerende leeromgeving
VIVES onderzoeksproject

Zelfgestuurd leren vormt een belangrijke 21e eeuwse sleutelcompetentie. In alle onderwijsniveaus willen we kinderen en jongeren activeren in het aannemen van een zelfgestuurde houding waarbij ze zelf durven keuzes maken en zelf actie ondernemen in functie van het beoogde doel.
Bovendien stelt de context van het hoger onderwijs hoge eisen aan de zelfsturende capaciteiten van studenten. Dit vraagt om bijkomende ondersteuning vanuit de onderwijsinstelling. In dit onderzoek gaan we aan de slag met zinvolle scaffolds (inherent aan de leeromgeving) om de zelfsturing, en meer specifiek de executieve functies van studenten te stimuleren en te versterken. We testten hiervoor een aantal praktijkgerichte interventies uit, die we ontwikkeld hebben tijdens het voorgaande onderzoeksproject.
We beogen hierbij een dubbele finaliteit: enerzijds willen we studenten zelf stimuleren in eigenaarschap, anderzijds willen we hen ook coachen om als leerkracht in het werkveld een zelfgestuurde houding bij de leerlingen te bevorderen. Om de interventies zo krachtig mogelijk te maken, beogen we een breed draagvlak te creëren bij het docententeam. Ten slotte evalueren we alle interventies en besluiten we welke lessen we kunnen trekken i.f.v. de toekomst.
Medewerkers
Eveline Simpelaere
Ruuth Oosterlijnck
Lut Vanhaesebrouck
Partners
