Kleine Kinderen Grote Kansen: Taalsterk de klas in!
Onderzoeksdomeinen

Spontane taalstimulering als antwoord op KOALA? Kwaliteitsvolle interacties!
Samen met vier partnerbasisscholen gaan we aan de slag om van kwaliteitsvolle interacties een antwoord op de KOALA-screening te maken. Eerst en vooral geven we de deelnemende scholen meer achtergronden mee over de opzet van de KOALA-screening en de interpretatie van de resultaten. We geloven dat een krachtige taalleeromgeving en warme kindrelaties de motor zijn voor spontane taalverwerving. Met een focus op leraren uit de tweede en derde kleuterklas en het eerste leerjaar willen we net voor, tijdens en net na de testperiode van KOALA inzetten op kwaliteitsvolle interacties. Deze interacties, die een centrale plek innemen binnen de krachtige taalleeromgeving en die maar kunnen gerealiseerd worden als er sprake is van warme leerkracht-kindrelaties, zijn ook een van de bouwstenen voor een doordacht taalintegratietraject en moeten dus een plek krijgen binnen het talenbeleid van de school. Interactievaardigheden willen we in dit project trainen via videocoaching en intervisie samen met leerkrachten van de deelnemende partnerscholen en studenten uit de lerarenopleiding.