Impact van webapp Fonemi op het fonemisch bewustzijn van kinderen uit de 3de kleuterklas
VIVES onderzoeksproject

Na 2 jaar PWO-onderzoek rond het fonemisch bewustzijn, konden we een webapp ontwikkelen om het fonemisch bewustzijn bij kleuters in de derde kleuterklas te stimuleren.
Deze webapp ondersteunt leerkrachten door kleuters individueel aan de vaardigheden van het fonemisch bewustzijn te laten oefenen. In dit onderzoek wordt gemeten in hoeverre onze webapp een impact heeft op deze vaardigheden. De vaardigheden van het fonemisch bewustzijn (nl. isoleren, analyse, synthese en manipuleren) worden bij de start van het eerste leerjaar bij verschillende leerlingen getest.
Dit is de nulmeting. Gedurende een jaar werken kleuters uit de derde kleuterklas met de webapp. Deze kinderen worden dan bij de start van hun eerste leerjaar op dezelfde vaardigheden getest. De resultaten van het onderzoek moeten een indicatie geven over de effectiviteit van de webapp Fonemi op het fonemisch bewustzijn van kinderen tijdens de overgang van kleuter- naar lager onderwijs.
Naast deze effectiviteitsmeting wordt tevens ingezet op de disseminatie en valorisatie van de webapp om die in heel Vlaanderen te kunnen inzetten en zo meer kleuters een vlottere leesstart te bezorgen. Ook het bijhouden van de opmerkingen van gebruikers en de samenwerking met de ontwikkelaar moeten blijvend opgevolgd worden, zodat we na een jaar een volledig afgewerkt product in de kijker kunnen plaatsen.
Medewerkers
Eva Monstrey
Linsey Hardyns
Marleen Ost
Partners
