EFFECTief in FRANS
Een blended leerpad voor (toekomstige) leerkrachten lager onderwijs
Onderzoeksdomeinen
Uit onderzoek blijkt dat de kwaliteit van het Frans bij (toekomstige) leerkrachten lager onderwijs en bij hun leerlingen verontrustend is. Dit project beoogt (toekomstige) leerkrachten Frans in de basisschool vakinhoudelijk en vakdidactisch te versterken om zo de kwaliteit van de lessen Frans te verbeteren. Hiertoe wordt een blended leerpad (BL) voor leerkrachten en studenten ontwikkeld.
Het BL focust op het inzetten van effectieve leerstrategieën in de lessen Frans (pedagogical knowledge) waarbij technologie ondersteunend wordt benut (technological knowledge) en waarbij een optimale beheersing van Frans als voertaal (content knowledge) nagestreefd wordt. Het BL ontwikkelt dus TPACK-skills (technological pedagogical and content knowledge) en speelt aldus in op vastgestelde lacunes bij studenten en leerkrachten.
De inhoud en aanpak van dit project zijn onderzoeksgeïnformeerd. Door tegelijk te focussen op het werkveld én de lerarenopleidingen wordt het hele professionele continuüm meegenomen in het projectverloop.
Zo wordt in projectjaar 1 het BL ontwikkeld en uitgetest door een Teacher Design Team. Tegelijkertijd wordt een stuurgroep als kritisch klankbord opgericht.
In projectjaar 2 doorlopen studenten educatieve bachelor lager onderwijs uit de twee betrokken lerarenopleidingen het BL als onderdeel van het curriculum Frans. Daarnaast wordt het geïmplementeerd in geselecteerde pilootscholen als gratis professionaliseringstraject. De impact van het BL op de TPACK-skills bij leerkrachten en studenten wordt gemeten en wetenschappelijk geanalyseerd via pre- en posttesten, bestaande uit een TPACK-survey (vragenlijst en video-based instrument) en observable behavior test.
Na afloop zorgen twee professionaliseringsorganisaties (Art of Teaching UCLL en Eekhout Academy) voor de duurzame verankering door het BL op te nemen in hun navormingsaanbod. Het wordt ook ter beschikking gesteld aan de pedagogische begeleidingsdiensten.
Leden van het Teacher Design Team:
- 2 vakdidactici Frans: Katrien Dewaele (UCLL) en Leen Van Craesbeek/Liezelotte De Schryver (VIVES);
- een expert instructional design: Stéphanie Vanneste (ITEC, KU Leuven);
- een onderwijsonderzoeker / expert ICT-ondersteunend lesgeven: Wouter Buelens (ExCEL, Thomas More)
- 2 leerkrachten Frans uit de basisschool: Natacha Saint-Remy (H. Familie, Oudenburg) en Els Dejaegher (H. Hart, Heverlee)