Effecten van Computer Supported Collaborative Learning op sociaal en cognitief gedrag
pwo-project: Effecten van Computer Supported Collaborative Learning (CSCL) in de virtuele en fysieke ruimte op sociaal en cognitief gedragin de virtuele en fysieke ruimte op sociaal en cognitief gedrag in een longitudinale studie
Onderzoeksdomeinen
Computer Supported Collaborative Learning of kortweg CSCL, sluit aan bij de nood aan aangepaste lesmethoden in het hoger, het middelbaar en het lager onderwijs waarin de lerende centraal staat en waarin er meer aansluiting is met de hedendaagse ‘genetwerkte’ samenleving. Het gaat dan bijvoorbeeld om leeromgevingen waar lerenden samen programmeren, samen schrijven, samen kennis en informatie uitwisselen door middel van chatlijnen, websites, apps, leerplatformen, enz.
Echter, het is onduidelijk onder welke voorwaarden, toepassingen van CSCL het meest effectief zijn. In de studie werden didactische principes opgesteld, ontworpen en uitgetest in diverse fysieke en virtuele CSCL-omgevingen binnen het hoger, het secundair en het lager onderwijs. In het hoger onderwijs (lerarenopleiding Kortrijk en Torhout) kregen studenten herhaaldelijk lessen in een collaboration room en dit vanuit hun regulier programma, maar aangepast aan de specifieke CSCL-omgeving. Voor leerlingen uit het secundair en het lager onderwijs, werden voorbeelden van CSCL-activiteiten geanalyseerd. Door middel van gebruikersbevindingen en door middel van een kortlopende studie bij hogeschoolstudenten, werd teruggekoppeld naar de ontworpen CSCL-didactiek. Binnen de studie werd verder nagegaan in welke mate regelmatige deelnames aan CSCL-activiteiten, bijdragen tot de ontwikkeling van cognitieve en sociale competenties.
Meer informatie over de projectrealisaties? --> Digitaalsamenleren
Medewerkers
Peter Dejonckheere
-
expert
Tony Opsomer
-
expert