Effecten van Computer Supported Collaborative Learning op sociaal en cognitief gedrag
pwo-project: Effecten van Computer Supported Collaborative Learning (CSCL) in de virtuele en fysieke ruimte op sociaal en cognitief gedragin de virtuele en fysieke ruimte op sociaal en cognitief gedrag in een longitudinale studie
Onderzoeksdomeinen

Computer Supported Collaborative Learning of kortweg CSCL, sluit aan bij de nood aan aangepaste lesmethoden in het hoger, het middelbaar en het lager onderwijs waarin de lerende centraler wordt gesteld en waarin er meer aansluiting is met de hedendaagse ‘genetwerkte’ samenleving. Het gaat dan bijvoorbeeld om leeromgevingen waar lerenden samen programmeren, samen schrijven, samen kennis en informatie uitwisselen door middel van chatlijnen, websites, apps, leerplatformen, enz.
Echter, het is onduidelijk onder welke voorwaarden, toepassingen van CSCL het meest effectief zijn. In de huidige studie worden daarom didactische principes opgesteld, ontworpen en uitgetest in diverse fysieke en virtuele CSCL-omgevingen binnen het hoger, het secundair en het lager onderwijs.
In het hoger onderwijs (lerarenopleiding Kortrijk en Torhout) krijgen studenten herhaaldelijk lessen in een collaboration room en dit vanuit hun regulier programma, maar aangepast aan de specifieke CSCL-omgeving. Voor leerlingen uit het secundair en het lager onderwijs, worden CSCL-activiteiten op maat ontworpen in co-creatiemet betrokken leerkrachten.
Door middel van gebruikers-bevindingen en door middel van een longitudinale studie bij hogeschoolstudenten, wordt teruggekoppeld naar de ontworpen CSCL-didactiek. Binnen de longitudinale studie wordt verder nagegaan in welke mate regelmatige deelnames aan CSCL-activiteiten, bijdragen tot de ontwikkeling van cognitieve en sociale competenties over de tijd. Hiervoor wordt gewerkt met een pre-en posttest-design met controlegroep. Door middel van video-analyses, multiplechoicetests en vragenlijsten worden vorderingen voor cognitieve en sociale vaardigheden opgevolgd. Door middel van een website en diverse bijscholings- of professionaliseringsmomenten wordt de CSCL-didactiek verspreid onder docenten, leerkrachten en andere onderwijsprofessionals.
Medewerkers
Peter Dejonckheere
-
expert
Tony Opsomer
-
expert