Spel op Maat
pwo-project
Onderzoeksdomeinen

De aanleiding voor dit project zijn de verschillende vragen naar aangepaste spellen om in te zetten bij jongeren en volwassenen, vanuit BuSO scholen en voorzieningen voor personen met een verstandelijke beperking.
Deze vragen komen op regelmatige basis binnen in VIVES SpellenLab. Hierbij is men voornamelijk op zoek naar geschikte spellen om executieve functies te oefenen / stimuleren. Wanneer we deze vragen in detail bekijken, merken we vaak dat de spellen, die qua concept het nauwst aansluiten bij de mogelijkheden van hun doelgroep dit qua lay-out helemaal niet doen (zowel de vormgeving als duurzaamheid) en omgekeerd.
Om deze reden zouden we een methodiek willen ontwikkelen om enerzijds spellen te selecteren die geschikt zijn om executieve functies te oefenen / stimuleren. Anderzijds willen we deze spellen, aan de hand van educational design research, op een doordachte wijze aanpassen en meteen ook testen (of laten testen door studenten) bij de doelgroep.
Aangezien dit project een samenwerking is tussen de studiegebieden onderwijs en paramedische beroepen, willen we in eerste plaats inzetten op het aanpassen van spellen die gebruikt kunnen worden in het buitengewoon onderwijs en voorzieningen voor jongeren - volwassenen met een verstandelijke beperking.
Naast een aantal BuSO scholen en voorzieningen voor personen met een verstandelijke beperking, die als testlabo zullen fungeren, kunnen we eveneens samenwerken met onder andere Smartgames en het Maaklab (VIVES Kortrijk). Zij zullen ons helpen met de praktische uitwerking van de prototypes. In een laatste fase is het dan ook de bedoeling om deze uit te testen in de verschillende ‘testlabo’s’ op hun bruikbaarheid (en misschien kunnen ze op termijn op markt gebracht worden). Echter, we voorzien om dit protocol snel uit te breiden naar andere doelgroepen, zo bijvoorbeeld jongere kinderen met een verstandelijke beperking, personen met (beginnende) dementie, personen met een niet-aangeboren hersenletsel, kinderen en jongeren met een (meervoudige) motorische beperking. We willen bij uitstek dus de Design for All-gedachte als basis nemen.
Dit project zal resulteren in
- een bruikbare methodiek om spellen te screenen die bruikbaar zijn om executieve functies te oefenen bij jongeren en volwassenen met een verstandelijke beperking
- een selectie van bruikbare spelconcepten voor het oefenen van Executieve functies bij deze doelgroep
- verschillende prototypes van aangepaste spellen en spelmateriaal om deze executieve functies te oefenen in het werkveld bij de doelgroep.
Met dit project beogen we ook om in nauwe samenwerking met het werkveld en met het betrekken van studenten uit verschillende studiegebieden, de expertise van het SpellenLab verder uit te bouwen en te versterken.
Medewerkers
Jef Suykerbuyk
-
expert
Céline Goekint
-
expert
Karen Keppens
-
expert
Jolien Biccler
-
expert
Ann Dhondt
-
expert