Improfessionalisering van het onderwijsaanbod
VIVES onderzoeksproject

In een juridische of financiële werkcontext of in de verzekerings- of immobiliënsector zijn niet enkel geschreven of schriftelijk voorbereide adviezen cruciaal. De professionele realiteit impliceert menselijke interactie, ad hoc mondelinge adviesverlening en onverwachte onderhandelings-situaties. Dat vergt een continue luister- en responsbereidheid met comfortabel enthousiasme, sérieux en algemene kennis van zaken van de professional.
Bovendien stappen de huidige studenten binnen enkele jaren in de dienstverleningspraktijk na vele uren digitaal onderwijs dat onvermijdelijk minder menselijk contact en publieke spreekopportuniteiten inhoudt. Hoewel in colleges in de VS en in bedrijfsopleidingen improv classes ingeburgerd raken, is dat in het Vlaams onderwijs nog niet het geval.
Met dit onderzoeksopstart-project beogen we de opzet van een groter onderzoeks-/onderwijsproject te kunnen voorbereiden waarin we enerzijds onderzoeken hoe technieken uit improvisatietheater(training) een meerwaarde kunnen bieden in de ‘voorbereiding’ van dienstverleners op hun werksituatie en dit anderzijds ook testen en toepassen. Daarvoor combineren we in de eerste fase van dit verkennend onderzoek een systematische review van literatuur en bestaande opleidingspraktijken met in een tweede fase de voorbereiding van een onderzoeksprojectaanvraag. In een nog volgende fase - de eerste fase van een groter onderzoeksproject - hopen we dan een kwalitatieve dataverzameling van communicatienoden en experimenten met improvisatietraining te kunnen uitvoeren. Door de literatuuranalyse uit het vooronderzoek en de experimentele analyse uit het hoofdonderzoek aan de gedetecteerde noden te koppelen, hopen we finaal richtlijnen te kunnen formuleren voor een aanvulling van het onderwijscurriculum.
Medewerkers
Domien Decloedt
Partners
