Company DNA: the road to human-centered organisations
Onderzoeksdomeinen
In deze volatiele en stressvolle tijden daagt het organisaties steeds meer dat de zorg voor en het welbevinden van de medewerkers niet alleen een speerpunt dient te zijn in hun missie en visie, maar bovenal vraagt om een duurzame verankering hiervan in hun DNA. Met passend leiderschap, heldere organisatiedoelen, aandachtige zorg voor mensgerichte waarden en de psychologische basisbehoeften van werknemers, kan de werkplek verworden tot 'een geboorteplaats’ van eudaimonisch welbevinden en verbeterde prestaties.
Een mensgerichte bedrijfscultuur wordt belangrijker dan ooit. Om er in de arbeidsmarkt – waar steeds meer krapte en uitval heerst – voor te zorgen dat mensen net omwille van het mensgerichte Company DNA kiezen om aan boord te komen én te blijven.
Doelstellingen
Centrale onderzoeksvraag in dit Praktijkgericht Wetenschappelijk Onderzoek is:
Hoe creëren organisaties een organisatiecultuur waarin mensgerichte hefbomen vanuit missie en visie gedragen worden op alle niveaus?
Om tot een antwoord te komen op die centrale vraag, doorlopen we in dit tweejarig onderzoek drie subvragen:
1) Wat is een mensgerichte organisatiecultuur?
2) Hoe meet je een mensgerichte organisatiecultuur?
3) Welke interventies leiden tot een gedragen en duurzame mensgerichte organisatiecultuur als Company DNA?
We ambiëren twee grote doelstellingen met dit onderzoek:
1) Meer impact hebben om mensgerichtheid duurzaam te verankeren in het DNA van organisaties en die zorg voor de medewerkers hand in hand laten gaan met resultaatgericht werken.
2) Een stevige SROI (Social Return On Investment) realiseren in co-creatie met een van onze partners BlinkOut vzw: onzichtbare kwetsbaarheden, in het leven en op de werkvloer, maatschappij breed bespreekbaar maken.
Aanpak
Na grondig literatuuronderzoek zijn we tot op heden gekomen tot twee belangrijke referentiekaders:
1) 10 hefbomen die een positieve impact hebben op een organisatie om te groeien naar meer mensgerichtheid.
2) 15 indicatoren en de daaraan gekoppelde evidence-based scans om mensgerichtheid te meten op individueel, team – en organisatieniveau.
Momenteel loopt kwalitatief onderzoek a.d.h.v. diverse methodieken en bij diverse partners:
1) Diverse methodieken en interventies:
storytelling, storylistening(cirkels), semi-gestructureerde interviews, ronde tafel gesprekken.
2) Diverse partners:
a. Best practices:
Allphi, Camino Group, De Vierklaver vzw (Taborgroep), MCC Verstraete.
Kleine tot middelgrote organisaties uit Oost – en West-Vlaanderen mét mensgerichte hefbomen in hun missie en visie.
Organisaties uit ons eigen netwerk en via onze partners BlinkOut vzw, Idewe en Waldon
b. Resonantiegroep: Een inclusieve diverse groep van mensen in en met afstand tot de arbeidsmarkt.
c. Stuurgroep: Een vertegenwoordiging van B2B, belangenorganisaties en academici.
d. Experten: Consultants met dienstverlening B2B rond mensgerichtheid.
Output
Academiejaar 2023 – 2024:
1) In ons Mensgericht Organisatie Model brengt Charlotte D'heedene van Schetshelder op een heldere en visuele manier de 10 hefbomen tot leven.
2) Menukaart van 15 mensgerichte parameters met bijhorende evidence-based scans.
2) Podcast storylistening i.s.m. onze studenten uit de Bachelor Media & Entertainment Business. Laat je hier inspireren door hun creaties.
3) Community Experts Tables: een nieuw en onafhankelijk platform voor consultants die op dagelijkse basis bezig zijn met mensgerichtheid in organisaties. We brengen hen op regelmatige basis samen aan tafel in onze House of Wellbeing om in co-creatie te gaan voor maximale disseminatie.
Lees hier het tussentijds rapport van ons eerste onderzoeksjaar.
Academiejaar 2024 - 2025:
1) Campagnestrategie om bedrijven meer bewust te maken van de noodzaak tot mensgerichtheid:
a. Menukaart van mensgerichte interventies op individueel, team – en organisatieniveau;
b. Roadmap van maturiteitscomponenten als leidraad voor experts in de opstart van hun consultancy;
c. Keynotes om de boodschap van en de resultaten uit ons onderzoek te brengen;
d. Congresdag op 15 mei 2025 waarbij we al onze partners betrekken.
2) Community Captains Tables, als onafhankelijk platform voor zelfbewuste leiders.
Lees meer over het Mensgericht Organisatie Model op deze blogpost.
Meer info over de Community Experts Tables vind je hier.